GOOD DESIGN 2011: Philips sleept tien prijzen in de wacht

Resultaten van GOOD DESIGN 2011 brengen het aantal prestigieuze designprijzen voor Philips op een totaalstand van 99.

december 27, 2011

Eindhoven – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft maar liefst tien 'GOOD DESIGN 2011'-prijzen in de wacht gesleept. Daarmee komt het totale aantal belangrijke designprijzen voor Philips dit jaar uit op 99.

"We zijn zeer verheugd over dit resultaat. Vergeleken met vorig jaar is het aantal prijzen dat aan Philips is toegekend voor zijn hoogwaardige ontwerpen bijna verdubbeld. Dit buitengewone resultaat bevestigt onze toonaangevende positie ten aanzien van het ontwerpen van mensgerichte oplossingen die het leven van mensen verbeteren", aldus Sean Carney, Chief Design Officer bij Philips.

De prijzen zijn toegekend aan ontwerpen van de Philips-sectoren Consumer Lifestyle, Lighting en Healthcare. Het gaat om de volgende producten:

De vormgeving van de meermaals bekroonde Philips Fidelio Docking Speaker levert een rijker geluid op en straalt uit dat het product een hoogwaardige geluidskwaliteit biedt. Om een optimale helderheid te waarborgen is het geluidsontwerp gebaseerd op een 'true stereo'-architectuur met geïsoleerde akoestische kamers.

De Fidelio SoundSphere Docking Speaker is een compleet muzieksysteem en ontworpen om muziekbestanden op een iPhone, iPod of iPad zo authentiek mogelijk weer te geven. Met deze dockingspeaker wordt muziek draadloos gestreamd, waardoor het selecteren en afspelen van muziek overal in huis kan plaatsvinden.

De Philips EnduraLED-lamp is dankzij de kleurconsistentie en dimbaarheid een volwaardige vervanger voor gloeilampen bij elke lichtnetspanning. De verwachte levensduur bedraagt ten minste 20 jaar.

Het ondergaan van een MRI-scan kan soms veel spanning opleveren en claustrofobische gevoelens veroorzaken. Philips heeft voor dit probleem een oplossing ontwikkeld in de vorm van zijn nieuwste scanner met grote opening, de Philips Ingenia 1.5T & 3.0T. Deze scanner heeft een grotere tafel waar de patiënt comfortabeler op ligt en een ruime tunnel waarvan de vormgeving voor een vriendelijke en menselijke uitstraling zorgt.

Philips Lifeline AutoAlert is een unieke sensor die kan waarnemen wanneer de drager valt. Wanneer die situatie zich voordoet, schakelt de AutoAlert automatisch hulp in, ook als de drager niet in staat is om de knop in te drukken. De AutoAlert is gemakkelijk en onopvallend draagbaar, degelijk uitgevoerd en volledig waterdicht, zodat hij 24 uur per dag, dus ook tijdens het douchen/baden, kan worden omgehouden.

Het straatverlichtingssysteem Philips FreeStreet biedt een toekomstgerichte en innovatieve oplossing die zorgt voor een 'opgeruimder' straatbeeld. Het systeem vervangt traditionele lantaarnpalen door een reeks LED-lichtbronnen die aan een dunne kabel zijn gemonteerd en daardoor overdag nauwelijks opvallen. In het donker geeft het FreeStreet-systeem het beeld van 'zwevende' verlichting.

Het online Annual Report 2010 is een van de weinige jaaroverzichten waarvan de volledige inhoud online wordt gepubliceerd. Deze website biedt interactieve grafieken, video's van bestuursleden en achtergrondartikelen over de invloed die onze oplossingen hebben op het leven van mensen. Het is mogelijk om de gewenste onderdelen van het jaaroverzicht te selecteren en als PDF-bestand te downloaden. De mobiele versie van de website biedt de financiële kerncijfers en de video's van de bestuursleden. U kunt het jaaroverzicht hier bekijken.

De showroom van Jaguar Land Rover (ontworpen door Philips Design voor Jaguar Land Rover Singapore) laat zien hoe een ontwerp in fysieke vorm uitdrukking kan geven aan een merk. In de functionele eisen aan de ruimte speelt het scheppen van een emotionele band met bezoekers een centrale rol, wat heeft geresulteerd in het idee van een clubhuis-achtige sfeer in combinatie met een comfortabele en luxueuze uitstraling. De ruime zitgedeeltes in combinatie met open ruimtes zorgen voor een toegankelijke sfeer, die nog wordt versterkt door de Ambient Experience-verlichting van Philips.

Jump is de eerste armatuur van Philips Ledalite voor hoogwaardige directe verlichting met TL- en LED-lichtbronnen. Verder zijn Jump-armaturen voorzien van lichtgevende ontwerpelementen, gepatenteerde lenzen en geïntegreerde, innovatieve technologieën. De optische prestaties, ongeëvenaarde flexibiliteit en integratie van geavanceerde regeltechnologie brengen duurzame architectuur, energiebesparing en lichtontwerpen naar een hoger plan.

Philips TrueBlue brengt de beste Philips-technologieën samen in één beademingsmasker. Het ontwerp is gericht op optimale prestaties en een optimale pasvorm en zorgt daarmee voor een ongeëvenaard goede nachtrust.

TrueBlue is een neusmasker met gelkussen en Auto Seal-technologie, en is ontworpen met het oog op meer comfort, stabiliteit en bewegingsvrijheid en minimale aanpassingen.

Voor deze jaargang zijn de geselecteerde producten en grafische ontwerpen voor GOOD DESIGN in december 2011 aan de internationale pers gepresenteerd. De bekroonde producten en grafische ontwerpen worden toegevoegd aan de Permanent Design Collection van The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design.

Over GOOD DESIGN

GOOD DESIGN is in 1950 opgericht door Edgar Kaufmann, Jr., voormalig curator van het Museum of Modern Art te New York, samen met vooraanstaande hedendaagse ontwerpers als Charles en Ray Eames, Russel Wright, George Nelson en Eero Saarinen. De organisatie reikt jaarlijks prijzen uit voor uitzonderlijke prestaties op ontwerpgebied aan de beste industrieel en grafisch ontwerpers en fabrikanten. Het Chicago Athenaeum houdt dit programma in stand om hedendaags design onder de aandacht te brengen en om een podium te bieden voor zowel producten als voorlopers op het gebied van ontwerp en fabricage die nieuwe wegen inslaan en moeite doen om marktwaardige producten tot de wereldmarkt te laten doordringen. Elk jaar worden prijzen toegekend aan ontwerpers en fabrikanten in meer dan 30 landen die zich hebben onderscheiden door uitzonderlijke voorbeelden van hedendaags design te realiseren.

Alle bekroonde inzendingen worden onderdeel van de Permanent Design Collection van The Chicago Athenaeum: Museum of Architecture and Design. Van alle projecten die voor de tentoonstelling worden geselecteerd, moet het fysieke gebruik van het product of model zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Philips Design

Het creatieve vermogen van Philips Design wordt gevormd door zo’n 400 professionals met meer dan 35 nationaliteiten, die niet alleen beschikken over expertise in de meest uiteenlopende gebieden – van psychologie en culturele sociologie tot antropologie en trendonderzoek – maar ook over meer 'conventionele' ontwerpgerelateerde vaardigheden. De missie van dit team bestaat uit het creëren van oplossingen die aan de behoeften van mensen beantwoorden, hun mogelijkheden uitbreiden, en hen gelukkiger maken, zonder dat dit ten koste gaat van de wereld waarin we leven. Ga naar www.design.philips.com voor meer informatie.

Femmy de Rijk
Philips Design / Communications
Femmy.de.rijk@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van 22.3 miljard € in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.