Serious Request

december 16, 2011

Vandaag is de laatste dag van de actie 3FM Serious Request 2011. Ook dit jaar steunde Philip deze actie om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk moeders primaire zaken als onderdak, medische hulp en voedsel voor zichzelf en hun kinderen krijgen. Vanmiddag is in Het Glazen Huis de cheque overhandigd met hierop het eindbedrag van 90.000 euro. Geld dat onder andere door Philips-medewerkers is ingezameld.

 

https://onecms.philips.comhttp://www.philips.com/consumerfiles/newscenter/main/shared/assets/nl/Newscenter/2011/Serious-Request/serious_re_90000_560.jpg

Philips Serious Request

Philips Serious Request

Twitter

.

Flickr

 
www.flickr.com

Klik hier voor de volledige collectie.

.

Achter de schermen bij de organisatie

Donderdagavond 22 december

Gisteren hebben we echt een topavond beleefd in Leiden. Met het team hebben we ruim 2000 kroontjes verkocht en dan tellen we niet eens al die mensen mee die geld doneerden zonder er een kroontje voor terug te willen. De eerste dagen verliepen een beetje stroef, maar dat hebben we ruimschoots ingehaald. De dome staat sinds dinsdag op een veel betere plek en de banners zijn een echte aandachtstrekker. Zo’n evenement als Serious Request is toch wel een heel bijzondere ervaring. We hebben al van alles meegemaakt de laatste dagen.

 

Zo zagen we wat ‘ouderen van dagen’ weer helemaal jong en enthousiast worden met de kroontjes op hun hoofd. En de Leidse jongens weten wel hoe ze de Leidse meiden in moeten pakken. Op een gegeven moment stonden er rijen hormonale pubermannetjes die met een kroontje het meisje van hun dromen probeerden te versieren. Supergrappig, natuurlijk. Een jongen besloot ons spontaan mee te gaan helpen en riep over het hele plein dat de mensen bij ons moesten wezen voor LED-kroontjes. En een dame uit ons team was erg in trek. Zij verkocht voor maar liefst 100 euro een zoen! Hoogtepunt was de Philips Sing A Long. Alle dj’s zetten een kroon op hun hoofd en gingen het publiek voor in een uitbundig zangfestijn.

Het hele plein brulde mee met Chelsea Dagger. Nu heeft het refrein van dat lied weinig tekst, vooral veel tududutududu, dus het is perfect om een mensenmassa vol kroontjes in beweging te krijgen. Maar het mooiste was toch wel hoe enthousiast en saamhorig onze vrijwilligers waren. We hadden gerekend op 8 vrijwilligers per dag, maar de mensen bleven zich inschrijven. Uiteindelijk stonden we gisterenavond met 15 man kroontjes te verkopen en het liep als een tierelier.

 

De sfeer was onderling heel gemoedelijk en gezellig. Natuurlijk was iedereen fanatiek aan het verkopen, maar we hielpen elkaar ook om goede plekjes te vinden. Sommige vrijwilligers hebben drie avonden meegeholpen, dat is toch fantastisch? Het eten was ook supergoed geregeld, gevarieerd en lekker. Gisteren hadden we Hollandse pot. Het was mooi om te zien hoe onze Philips-medewerkers zich vol overgave en overtuiging in hebben gezet voor het goede doel. Ik heb ervan genoten!

 

21 december 2011

‘Ben jij de koning van de gulle gift?’, zo stonden we eergisteren op een enorm koude en natte Beestenmarkt onze LED-kroontjes te verkopen. Met het hele marketingcommunicatieteam van Professional Lighting waren we present en het was ontzettend leuk om ons samen in te zetten voor het goede doel. De stemming bij het publiek zat er goed in, al moesten de mensen wel wat over de streep worden getrokken met het kopen van een kroontjes. Maar toen tijdens de Philips Sing a Long Sander van de Coen en Sander Show met een kroontje op het podium stond te zingen, begon het storm te lopen. Goed voorbeeld doet goed volgen, dat blijkt wel weer! Ineens zagen we overal kroontjes boven het publiek uitpiepen en we hebben zelfs een wandelende cactus met een kroontje op zijn stekels gespot. Ook één van de dj’s in Het Glazen Huis droeg een kroontje. Inmiddels voelde ik mezelf ook wel een beetje dj, want we werden met onze Philips steunt Serious Request-jasjes heel vaak aangesproken door mensen die wilden vertellen wat voor acties ze op touw hadden gezet en hoeveel geld ze op hadden gehaald. Een heel schattig jongetje kwam me vol trots vertellen dat hij wel 45 euro had ingezameld. Er staan lange rijen voor de brievenbus van Het Glazen Huis en mensen willen hun succesverhalen toch ergens kwijt. Ik vind het jammer dat ik dit jaar maar een dagje op locatie heb kunnen meehelpen. De afstand is te groot. Maar één ding is zeker: ik ben besmet met het Serious Request-virus en ik hoop dat we een prachtig eindbedrag ophalen voor de moeders in oorlogsgebieden!

 

Joyce van der Valk


Dinsdag 20 december:
Serious Request 2011 is zondagavond officieel van start gegaan en wij zijn begonnen met de verkoop van onze LED-kroontjes. Op dit moment hebben we er zo’n 600 verkocht, maar sinds vandaag staan we op een  betere plek: op het plein waar Het Glazen Huis staat. Ik twijfel er dan ook niet aan dat de verkoop vanavond door het dak gaat schieten. De afgelopen paar dagen hebben we flink doorgepeesd om alles op tijd in de startblokken te krijgen en dat is gelukkig gelukt. Zondagavond was ik er ook bij en de Beestenmarkt was afgeladen vol met enthousiaste mensen die het sluiten van de deuren wilden meemaken. Die jongens van Snow Patrol deden het hartstikke leuk. Ze speelden een paar nummers en het hele plein brulde mee. Binnenkort staat deze immens populaire Schotse band weer in een uitverkocht Ahoy en dan is het toch wel erg leuk om ze gewoon op een marktplein in een stad in Nederland te zien. Iets na negenen sprongen ze van het podium af om de oversteek door het publiek naar Het Glazen Huis te maken. Je hoorde alleen maar honderden meisjesstemmen gillen: ‘Ze zijn er bijna, ze zijn er bijna, maar nog niet helemaal!’. Dat is nog eens een manier om van A naar B te komen. Geen dranghekken en aangeklampt door lichthysterische bakvisjes. Gelukkig kwamen ze heelhuids aan en kon de zanger de deuren dan echt achter de dj’s sluiten. Ze hadden er duidelijk veel zin in, alleen nieuwkomer Timur was zichtbaar nerveus. Niet zo gek, want ga er maar aan staan: zes dagen niet eten en een heel land dat je moet zien te vermaken vanachter je radiopanelen. Maar de sfeer wordt ongetwijfeld weer geweldig de komende zes dagen, dus ik maak me geen zorgen over de beste man. Op het plein moet het nog wat groeien, de mensen moeten hun draai nog een beetje vinden. Maar vanavond om 20.00 uur hebben we weer een Philips Sing A Long en we gaan er zeker een feestje van maken!


Leon Beckand Verwee

Donderdag 15 december:
Het is donderdag 15 december en ik sta op de Beestenmarkt in Leiden tussen twee enorme containers gevuld met 25.000 LED-kroontjes. Het Glazen Huis tegenover mij staat er al, het Philips Podium zijn we aan het opbouwen. In een zeldzaam momentje voor mezelf, want Serious Request is vooral keihard doorwerken, denk ik toch even terug aan vorig jaar. Ook toen hing er een elektrisch gevoel in de lucht, een opgewonden spanning omdat we met zoiets groots bezig waren. Ploeterend door de sneeuw hingen we het standbeeld van Frits Philips een backstagepasje om en dag en nacht stonden we voor Het Glazen Huis onze LED-tiara’s te verkopen. Ook nu zijn we er weer bij, in het oog van de storm, en ik heb er ontzettend veel zin in. De stress is minder, omdat we weten wat we kunnen verwachten en beter zijn ingespeeld op wat er moet gebeuren. Al heb ik bij de mensen van Serious Request wel wat gezonde spanning bespeurd. Zondag sluiten de leden van de band Snow Patrol de deuren van Het Glazen Huis om daarna vijf nummers te spelen op het Philips Podium. Zo’n grote band brengt de zenuwen natuurlijk wel in staat in paraatheid. Gelukkig hoeven we ons over het Philips Podium niet druk te maken. Dat wordt namelijk heel spectaculair. In een enorm televisieframe rijdt het beeldscherm over het podium waardoor het lijkt alsof er een buitenmaats televisietoestel op je afkomt. Alsof je de beelden ingezogen wordt. En uiteraard is het scherm aangelicht met armaturen die gigantische lichtbundels over de mensenmassa uitstralen. Echt iets om nu al naar uit te kijken. Op maandag starten wij met de verkoop van de LED-kroontjes en we willen er zeker 5.000 per dag aan de man brengen. Dan zijn we op vrijdag 23 december helemaal los en hebben we met een donatie van minimaal 2 euro per kroontje een mooi bedrag voor moeders in oorlogsgebieden bijeengebracht.  Als mensen nog willen komen helpen, zijn ze natuurlijk van harte welkom.  Maar ik hoop vooral dat onze collega’s door het hele land leuke acties op touw gaan zetten zodat we, net als vorig jaar, een prachtige cheque aan de dj’s mogen overhandigen.

 

Leon Beckand Verwee

.