Philips verandert sceptici in 'ochtendmensen'

december 8, 2011

Amsterdam – Na een online experiment van 21 dagen met de Philips Wake-up Light, geeft 91% van de deelnemers aan 's ochtends alerter en positiever wakker te worden en de dag met frisse moed te beginnen.

Om twijfels weg te nemen, daagde Philips 199 mensen met een ochtendhumeur, weinig energie en moeite om ‘s ochtends op te staan, uit om te veranderen in ‘ochtendmensen’. Philips wilde aan deze groep bewijzen dat je met een Wake-up Light beter aan de dag begint, dan met een gewone wekker.

Uit Europees onderzoek* blijkt dat negen van de tien ondervraagden een ochtend-humeur heeft. 88% van hen wordt niet alert wakker en 86% is niet fris als ze wakker worden. Daarbij geloofde meer dan de helft (51%) van de Europeanen niet dat de manier waarop ze wakker worden, impact heeft op hoe men zich ’s ochtends voelt. Na het experiment gaf de grote meerderheid (94%) aan dat ze ’s ochtends veel makkelijker hun bed uitkomen’ met de Philips Wake-up Light.

Andere opmerkelijke resultaten naar aanleiding van het experiment:

• Philips Wake-up Light heeft volgens 95% van de deelnemers een positieve invloed op hun ochtendhumeur.
  • 95% van de deelnemers geeft aan dat men door Philips Wake-up Light het gevoel heeft echt wakker te zijn en met energie aan de dag te beginnen.

Deelnemers benadrukken deze resultaten. Wilma van den Hul zegt bijvoorbeeld: “Wat een heerlijke manier om zo te mogen wakker worden, heel erg bedankt! Ga het ook zeker blijven gebruiken….”

Wake-up Challenge
Sinds half september ging Philips via de 'Wake-up Challenge’ in heel Europa op zoek naar de grootste knorrepotten, snoozers en zombies. Via Facebook daagde Philips deze mensen uit om te veranderen in echte ‘ochtendmensen’. Geïnteresseerden konden zichzelf opgeven of nomineerden vrienden, familie en collega’s om deel te nemen aan deze uitdaging.

Vanaf medio oktober brachten de deelnemers van de ‘Wake-up Challenge’ hun vooruitgang in kaart via een speciale iPhone 'Wake-app'. Door middel van mini-games werd hun alertheid, humeur en het ‘uit bed komen’ getest. Op deze manier kon bepaald worden of ze een 'ochtendmens' zijn geworden door het gebruik van Philips Wake-up Light.

De mini-games zijn ontworpen in samenwerking met lichttherapiedeskundigen van Philips. De Wake-app is de eerste app voor consumenten waarin testen zijn verwerkt die eerder in slaaplaboratoria en tijdens klinische studies zijn gedaan. 98% van de deelnemers verklaart dat zij de Philips Wake-up Light liever blijven gebruiken dan hun vorige wekmethode.

De ‘Wake-up’ Challenge benadrukt wat we reeds weten over licht,” zegt Vanja Hommes, lichttherapie expert en adviseur bij Philips. “Licht heeft een activerend effect op ons lichaam en specifiek bij het wakker worden. De meeste mensen schrikken ’s ochtends wakker door het geluid van een wekker of het aandoen van het licht. Een rustigere manier om wakker te worden werkt duidelijk ook goed bij mensen met een ochtendhumeur. Wake-up Light simuleert een natuurlijke zonsopgang wat niet alleen helpt bij het opstaan, maar mensen ook een positiever en alerter gevoel geeft.”

Alle bevindingen van de Philips 'Wake-up Challenge’ zijn terug te lezen in het rapport ‘Wake-up Challenge Resultaten’. De 'Wake-up Challenge’ is een vervolg op het succesvolle sociale experiment 'Wake-up the town’ in 2010, waar 98% van de inwoners van Longyearbyen in Spitsbergen nog steeds gebruik maakt van Philips Wake-up Light .

Noot voor de redactie:

• Om te zien hoe het de deelnemers verging tijdens de Wake-up Challenge, zijn twee mini-documentaires gemaakt over Iris en Wernke door de bekroonde regisseur Stian Smestad.
  • De Philips Wake-applicatie voor iPhone is beschikbaar als gratis download via de Apple Store.

* In juli 2011 werd een enquête gehouden onder 1000 consumenten per markt door middel van een online en telefonische vragenlijst (telefonische enquête uitgevoerd in Duitsland en online enquête in Oostenrijk, België , Denemarken, Finland, Frankrijk, Nederland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk)

Rapport 'Wake-up Challenge Resultaten'

Wake-up Light

Gelieve voor verdere persinformatie en beeldmateriaal contact op te nemen met:

Saskia Maas
PR Manager Philips Consumer Lifestyle
Saskia.maas@philips.com
Tel: 040-2785030

Voor consumentenvragen over Philips producten kunt u ons bereiken op 0800-0230076 (gratis) of via www.support.philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Met het hoofdkantoor gevestigd in Nederland, heeft Philips wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.