Holst Centre en Philips Research vieren succesvolle vijfjarige samenwerking met nieuw contract

oktober 20, 2011

Eindhoven, Nederland – Sinds 2005 combineren Philips Research en een groeiend aantal (35) andere industriële partners hun innovatiekracht in het Holst Centre. Dit is een open-innovatie-initiatief van imec (B) en TNO (NL) om de technologie op het gebied van draadloze sensoren en flexibele elektronica op een hoger niveau te brengen. In meer dan vijf jaar boekten wetenschappers aanzienlijke wetenschappelijke vooruitgang en dat resulteerde in diverse technologische doorbraken. Philips Research was medeauteur van meer dan 20 patentaanvragen van het Holst Centre en van meer dan 100 technische artikelen. Recente successen zoals het eerste flexibele OLED-verlichtingsproduct met een grote oppervlakte van 30x30 cm2 (ontwikkeld in het EU project Fast2light), de baanbrekende draadloze sensortechnologie voor EEG’s en een circuit voor het conditioneren van de voeding van miniatuursensors moedigden het Holst Centre en Philips Research aan hun bestaande samenwerkingsovereenkomst voort te zetten tot het einde van 2015.

De verwezenlijking van een 30x30 cm2 grote flexibele OLED betekent een belangrijke stap voorwaarts naar aanzienlijke dunnere en flexibelere OLED’s. Tot nu toe werden OLED’s vervaardigd van glazen substraten, opgesloten tussen twee lagen glas om hen te beschermen tegen externe factoren zoals vocht. In het programma voor flexibele elektronica van het Holst Centre werken onderzoekers aan het vervangen van zowel het glazen substraat als de omhulling door flexibele folies en dunne filmlagen. Dit zal een aanzienlijke verlaging van de productiekosten van OLED’s mogelijk maken doordat de toepassing van flexibele folies productie met hoge snelheid op haspels mogelijk maakt.  Lichtgewicht-OLED’s zijn dunner en flexibel en banen de weg naar de mogelijkheid dat elk object in woningen of kantoren licht kan uitstralen, of zelfs op maat gemaakte lichtpatronen.

In het programma voor draadloze sensortechnologieën hebben de gezamenlijke inspanningen van Philips, het Holst Centre en diverse andere partners geresulteerd in een grensverleggende sensortechnologie. Met een apparaat dat eruitziet en aanvoelt als een gewone hoofdtelefoon zullen consumenten in staat zijn eenvoudig en zonder speciale voorzorgsmaatregelen hersenactiviteit te meten (een EEG, elektro-encefalogram). De innovatieve ‘droge’ sensor maakt het gebruik van geleidende gel overbodig en dat opent diverse toepassingsmogelijkheden voor consumenten. Philips onderzoekt op dit moment toepassingen die mensen naar hun optimale staat van ontspanning geleiden.

Ook een op zichzelf staande inductieve versterker voor fotovoltaïsche energieomzetting binnenshuis werd gezamenlijk tot stand gebracht. De voedingsbeheerchip is geschikt voor miniatuursensors met eigen voedingsvoorziening. Het innovatieve circuit kan een batterij of supercondensator efficiënt opladen, zelfs bij aanwezigheid van zeer lage niveaus van invallend licht.

“De samenwerking heeft bewezen zeer relevante resultaten op te leveren; er zijn al verscheidene technologieën overgenomen door Philips Research of een van de andere sectoren van Philips. Reden te meer dus om door te gaan met het samen aansturen van innovaties”, verklaart Henk van Houten, General Manager Philips Research.

Jaap Lombaers en Bert Gyselinckx, General Managers van het Holst Centre, voegen daaraan toe: “Als partner van het eerste uur heeft Philips Research in de afgelopen vijf jaar een belangrijk aandeel geleverd in de snelle evolutie van het Holst Centre. We zijn er erg trots op dat enkele van onze technologieën nu in de pijplijn zitten naar toepassing in Philips-producten. Tenslotte ligt de bestaansreden van het Holst Centre in het mogelijk maken van een zinvolle toepassing door onze industriële partners van nieuwe, gezamenlijk ontwikkelde technologieën.”

Het ‘open-innovatie’ ondernemingsmodel van het Holst Centre, gebaseerd op de succesvolle werkwijze van imec, staat aan de basis van de economische en technologische vooruitgang die gedurende de laatste jaren is geboekt. Door het bijeenbrengen van industriële partners uit de gehele waardeketen (materialenleveranciers, apparatuurfabrikanten en eindgebruikers) wordt complementaire kennis samengebracht in de programma’s van het Holst Centre. Dit stelt de deelnemende ondernemingen in staat hun innovatie te versnellen en de kosten en risico’s van R&D te spreiden.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:

Philips Research
Marieke van Wichen
Tel: +31 (0) 6 211 63 537
E-mail: marieke.van.wichen@philips.com

Holst Centre
Koen Snoeckx
Tel: +31 (0)40 40 20 561 or +31 (0)612 71 98 43
E-mail: koen.snoeckx@holstcentre.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd ruim 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Over Holst Centre

Holst Centre ontwikkelt zich in snel tempo tot een internationaal erkend centrum voor “open innovatie” dat technologie ontwikkelt voor draadloze sensoren en flexibele elektronica. Holst Centre bekleedt een unieke positie die de brug slaat tussen academisch onderzoek en commerciële productontwikkeling. Dankzij de samenwerking met Holst Centre kunnen bedrijven nieuwe producten sneller en efficiënter op de markt brengen.Holst Centre werd in 2005 opgericht door het Vlaamse imec en het Nederlandse TNO met de steun van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken en de Vlaamse Overheid. Dankzij de ligging op High Tech Campus Eindhoven kan Holst Centre gebruik maken van de aanwezige geavanceerde onderzoeksinfrastructuur.Vanaf de start kon Holst Centre rekenen op de steun van enkele vooraanstaande bedrijven. Ondertussen telt Holst Centre al meer dan dertig partners waaronder grote-, middelgrote- en kleine bedrijven. Daarnaast heeft Holst Centre allianties met minstens evenveel academische instellingen. Holst Centre telt meer dan 170 medewerkers van 28 nationaliteiten. Meer informatie: www.holstcentre.com.