Philips opent nagebootste ziekenhuisomgeving voor ontwikkeling van innovatieve ruimten die genezingsproces patiënt versnellen

oktober 18, 2011

Eindhoven – Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag aangekondigd dat het extra gaat investeren in onderzoek naar vernieuwende zorgomgevingen en hoe zij bijdragen aan het genezingsproces van patiënten. Philips opent daartoe een speciale onderzoeksfaciliteit in Eindhoven waar nieuwe concepten zullen worden ontwikkeld die zijn gebaseerd op diepgaande kennis van de patiëntbeleving en die zijn mogelijk gemaakt met innovatieve technologieën. Het doel van de concepten is om het behandelingsresultaat te versnellen en te verbeteren en tegelijkertijd de spanning en angst te verminderen die vaak gepaard gaan met een opname of behandeling in het ziekenhuis.

Een van de concepten die wordt onderzocht maakt gebruikt van rustgevende verlichting en positieve afleiding in de vorm van videobeelden en geluid. Het ontwerp heeft als doel om spanning en stress weg te nemen bij kankerpatiënten die worden voorbereid op een PET/CT-scan. Dit type scanner wordt steeds vaker gebruikt bij de diagnose van kanker en om de voortgang van het ziekteproces in beeld te brengen. Deze voorbereidingsruimte is geïdentificeerd als een van de meest stressveroorzakende omgevingen voor kankerpatiënten.

“Er is steeds meer bewijs dat een patiëntvriendelijke en geruststellende omgeving niet alleen angst vermindert, maar ook de eigenlijke genezing bevordert”, aldus Henk van Houten, General Manager van Philips Research. “De opening van deze onderzoeksfaciliteit is een duidelijk teken van onze betrokkenheid bij dit belangrijke nieuwe onderzoeksterrein binnen de zorg, waarbij we optimaal gebruik kunnen maken van Philips’ unieke deskundigheid op het gebied van gezondheidszorg, verlichting en consumentenelektronica. Het geeft nogmaals blijk van onze doelstelling om zinvolle innovaties te ontwikkelen die de levens van mensen verbeteren.”

Naarmate mensen meer toegang krijgen tot informatie ontstaat er een nieuwe generatie patiënten die goed op de hoogte zijn van hun ziekte of aandoening en de mogelijke behandelingen, en daarom meer invloed willen hebben op waar en hoe zij behandeld worden. Om aan deze wensen te voldoen, stellen ziekenhuizen steeds meer de mens centraal. Zorgen voor een omgeving en een beleving die patiënten helpt om door een moeilijke periode in hun leven heen te komen is een manier waarop ziekenhuizen dat doel kunnen realiseren.

Philips is pionier op de markt voor zorgomgevingen die de genezing bevorderen met Ambient Experience, een integraal concept voor toepassing in (interventie)radiologieruimtes en op afdelingen voor spoedeisende hulp. Met het oog op verdere vooruitgang op dit gebied werkt Philips in de nagebootste ziekenhuisomgeving aan nieuwe oplossingen voor genezingsbevorderende omgevingen, waarbij wordt uitgegaan van scenario’s die de dagelijkse realiteit in ziekenhuizen zo dicht mogelijk benaderen. Projecten die in een gevorderd stadium zijn en al in de onderzoeksfaciliteit worden onderzocht, betreffen onder meer de ontwikkeling van oplossingen voor het verminderen van angst in ruimtes waar patiënten worden voorbereid voor een PET-CT-scan (wat bij kankerpatiënten vaak veel spanning oplevert), het voorkomen van delirium op afdelingen voor intensieve zorg en voorzieningen om patiëntenkamers aan de persoonlijke voorkeuren van patiënten aan te passen.

Extra achtergrondinformatie:

Adaptive healing room

De intelligente patiëntenkamer gedurende een artsenbezoek.

Delirium reduction

Het geluid van op de Intensive Care afdeling wordt geanalyseerd door wetenschappers.

Pet/CT uptake room

De patiënt ligt in de ambient omgeving van de PET/CT voorbereidingskamer.

Video van de intelligente patiëntenkamer

Video over het voorkomen van verwardheid bij patiënten op de Intensive Care afdeling

Video Ambient voorbereidingskamer voor diagnostisch onderzoek bij kankerpatiënten met een PET/CT-scanner

Voor meer informatie kunt U contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.