Kwartaalbericht Q3 2011


Philips behaalt omzetgroei van 6%; bezuinigingsoperatie voor EUR 800 miljoen gestart

oktober 17, 2011

  • Vergelijkbare omzet 6% hoger, vooral dankzij 8% groei bij Lighting en 7% groei bij Healthcare
  • Omzet groeiregio’s 13% hoger op vergelijkbare basis
  • EBITA van EUR 368 miljoen, ofwel 6,8% van de omzet
  • Vrije uitgaande kasstroom van EUR 172 miljoen
  • Acties voor kostenverlaging zijn gestart


Financiële resultaten over het derde kwartaal: Lighting, Healthcare en groeiregio’s boeken sterktste omzetstijging. EBITA daalt van 11,8% in het derde kwartaal van 2010 naar 6,8% in het derde kwartaal van 2011, marginale daling ten opzichte van tweede kwartaal van 2011


Healthcare boekte een degelijke omzetgroei van 7% en een groei van de orderontvangst voor apparatuur van 5%. Investeringen in R&D en verkoopkosten voor nieuw uitgebrachte producten hadden een negatieve invloed op de marges in het kwartaal.


De groeiactiviteiten van Consumer Lifestyle lieten een hoog-enkelcijferige omzetgroei zien. De resultaten werden ongunstig beïnvloed door investeringen voor groei en een sterke daling bij Lifestyle Entertainment.
Lighting behaalde een forse omzetstijging van 8%, vooral dankzij een groei in de omzet van LED-producten van 32%. Investeringen in R&D en verkoopkosten, hogere grondstofprijzen en tegenvallende prestaties bij Lumileds en Consumer Luminaires leidden tot een daling van de winst.


Vooruitgang bij Accelerate!, Philips’ resultaatverbeterings- en veranderingsprogramma
Via dit programma investeert Philips in groei, waarbij wordt gewerkt aan structurele verandering en wordt gefocust op uitvoering, verlaging van de overheadkosten en invoering van een nieuwe bedrijfscultuur. De organisatie reageert goed op deze initiatieven, die tot diep in de organisatie ingrijpen. De implementatie van het Philips Business System heeft een eerste aanzet gegeven voor een meer gedetailleerd inzicht in de resultaten, wat leidt tot betere verantwoording door het management en het nemen van corrigerende maatregelen. Daarnaast omvat Accelerate! een kostenverlagingsprogramma dat gericht is op een besparing van EUR 800 miljoen om te komen tot een aanzienlijke vermindering van complexiteit en overheadkosten, en investeringen in innovatie en directe contacten met klanten. Circa 60% van de bezuinigingen hebben betrekking op werknemers en zullen resulteren in een verlies van 4.500 arbeidsplaatsen, waarvan 1.400 in Nederland. De overige 40% heeft betrekking op structurele kosten.


Inzet op onze weg naar waarde tot in 2013
Philips herhaalt zijn financiële middellange-termijndoelstellingen voor 2013, t.w. een omzetgroei van 4 6%, een EBITA van 10-12% en een rendement op het geïnvesteerd kapitaal van 12-14%. In het kwartaal realiseerde de onderneming 24% van haar programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard.

Citaat CEO:
"We richten ons op verbetering van de resultaten van de onderneming door middel van ons veranderingsprogramma Accelerate! We zien de eerste tekenen van een aanzet tot versnelling van de groei via verhoging van onze investeringen in innovatie en het winnen van nieuwe klanten. We bevinden ons nog in de eerste stadia van een meerjarige revisie om de ondernemingsgeest en efficiëntie van de onderneming te verbeteren, maar zijn bemoedigd door de respons van onze medewerkers.


Ons kostenverminderingsplan voor EUR 800 miljoen is inmiddels gedetailleerd uitgewerkt, en we zijn nu bezig het in de hele organisatie door te voeren om te komen tot optimalisatie van alle overhead- en ondersteuningskosten die niet rechtstreeks gerelateerd zijn aan de operationele klantenwaardeketen. Het kostenbesparingsprogramma zal leiden tot een verlies van circa 4.500 arbeidsplaatsen, wat een betreurenswaardige maar onvermijdelijke stap is ter verbetering van ons bedrijfsmodel om slagvaardiger en efficiënter te worden en onze concurrentiepositie te verbeteren.


De onderhandelingen met TPV voor de oprichting van de Television Joint Venture zijn intensief en constructief. Ofschoon deze onderhandelingen meer tijd vergen dan verwacht, blijven we samenwerken om snel tot een definitieve overeenkomst te komen. Voor het geval een definitieve overeenkomst onverhoopt niet kan worden bereikt, zal Philips zijn alternatieve opties overwegen. Het proces van ontvlechting van de TV-activiteit van de rest van Consumer Lifestyle verloopt goed en volgens plan.


De omzet van Healthcare groeit dankzij zijn sterke productportfolio. We volgen nauwgezet het algehele economische klimaat en de mogelijke invloed ervan op de activiteiten van Healthcare op de middellange termijn. Onze groeiactiviteiten bij Consumer Lifestyle blijven zich ontwikkelen. En ondanks bedrijfsvoerings- en resultaatproblemen waaraan momenteel wordt gewerkt, heeft Lighting zijn mondiale leiderschapspositie weten te handhaven. We zijn bovendien zeer verheugd over de hoge groei in energiezuinige LED-verlichtingsoplossingen.


We zijn nog niet tevreden met onze huidige financiële resultaten gezien tegen de achtergrond van de aanhoudende economische problemen, met name in Europa, alsmede de operationele problemen en risico’s. We verwachten geen wezenlijke resultaatverbetering te zullen behalen op de korte termijn. Onze hernieuwde focus op innovatie en klantenbinding, ondersteund door een veranderende cultuur gericht op ondernemerschap en verantwoording, zal het mogelijk maken de kansen die onze portfolio biedt optimaal te benutten en de weg te bereiden naar winstgevende groei. We nemen de juiste stappen om onze financiële middellange-termijndoelstellingen in 2013 te realiseren."


 

Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

 

Philips CEO Frans van Houten comments on Q3

 

 

Quarterly report


 Presentatie

 
Conference call en audio webcast
Een conference call met Frans van Houten, CEO, en Ron Wirahadiraksa, CFO, om de resultaten te bespreken, zal om 10.00 uur CET beginnen. Een live audio webcast van de conference call zal te beluisteren zijn via onderstaande link.

 
Voor meer informatie over Frans van Houten en Ron Wirahadiraksa

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 597 7415
Email: steve.klink@philips.com 
 
Joost Akkermans
Corporate Communications
Tel: +31 20 5977 406
E-mail: joost.akkermans@philips.com 

.

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd ruim 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.

Forward-looking statements

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items,in particular the sector sections “Miscellaneous”.
 
Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements. These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims,changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2010 and the “Risk and uncertainties” section in our semi-annual financial report for the six months ended July 3, 2011.
 
Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.
 
Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2010.
 
Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models and unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2010 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair-values.
 
All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated. This document comprises regulated information within the meaning of the Dutch Financial Markets Supervision Act ‘Wet op het Financieel Toezicht’.

.