Philips start cursus voor zorgmanagers

Universiteit Maastricht, Philips en Medtronic bieden een managementcursus voor ziekenhuisbestuurders om ondernemerschap in de zorg te bevorderen

september 26, 2011

Amsterdam/Maastricht De Universiteit Maastricht, Philips en Medtronic hebben gezamenlijk een managementcursus voor ziekenhuisbestuurders opgezet die tegemoetkomt aan de behoefte naar meer ondernemerschap in de zorg. Tijdens de cursus komen de beste Lean Sigma-praktijken aan bod. Het Lean Sigma-concept heeft zich wereldwijd bewezen en vertaalt strategie naar concrete resultaten met het doel om organisaties op de lange termijn te versterken. De verwachting is dat het gebruik van Lean Sigma-praktijken in de context van het ziekenhuis de kwaliteit van de patiëntenzorg verbetert, de efficiëntie verhoogt, en de kosten van ziekenhuizen verlaagt.

De cursus vindt plaats van 14 tot en met 18 november 2011 in het Zwitserse Lausanne en is de eerste managementcursus in zijn soort die gezamenlijk is opgezet door een medische universiteit en de medische industrie. De belangrijkste onderwerpen die in de cursus aan bod komen, zijn zorgtrends en ‑ontwikkelingen in Europa, de gevolgen daarvan voor het managen van zorgprocessen, de principes van Lean Sigma, patiëntveiligheid, veranderingsmanagement, en het creëren van waarde. De cursus zal worden gegeven door ervaren sprekers van het Virginia Mason Institute (Seattle, Washington, VS), de Universiteit Maastricht, Eurocontrol, Medtronic en Philips.

Prof. dr. Frits van Merode van het Maastricht Universitair Medisch Centrum: “Stijgende kosten, overheidsmaatregelen en toegenomen verwachtingen van patiënten leggen veel druk op het ziekenhuisbestuur. Met name voor bestuurders van Europese ziekenhuizen zijn dit zware tijden. Ze dienen de kwaliteit en de kosten van hun zorgverleningsprocessen kritisch te evalueren en zich bezig te houden met innovatie. De praktijk wijst uit dat Lean Sigma ziekenhuizen in staat stelt om zich voor te bereiden op de gevolgen van deze tendens, waarbij efficiëntie en kwaliteit van de zorg hand in hand gaan.”

Dr. Eric Silfen, Chief Medical Officer bij Philips Healthcare: ”Wij denken dat gezamenlijke initiatieven van belangrijke spelers in de zorg essentieel zullen zijn bij het vinden van oplossingen voor de huidige uitdagingen in de zorg. Met meer dan honderd jaar ervaring in sectoren die zich wereldwijd richten op innovatie heeft Philips veel kennis die het kan delen om ziekenhuisbestuurders te helpen bij het verbeteren van zowel de kwaliteit als de efficiëntie in hun ziekenhuizen. Door bijvoorbeeld werkmethodes in ziekenhuizen te analyseren, kan het gebruik van apparatuur worden geoptimaliseerd en kunnen wachttijden voor patiënten worden verkort. Deze managementcursus biedt echt een belangrijke leerkans voor ziekenhuisbesturen en de industrie, wat uiteindelijk een positief effect zal hebben op de kwaliteit en patiëntentevredenheid in ziekenhuizen.”

Kijk voor meer informatie over de managementcursus op www.leansigma-healthcare.com. Kijk voor meer informatie over kennis- en trainingsdiensten van Philips op www.philips.com/healthcareeducation.

Joost Maltha

Woordvoerder Philips Healthcare

Mob. +31 6 10 55 8116

E-mail: joost.maltha@philips.com.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.