Nederlanders flossen braaf uit vrees tandarts

september 22, 2011

Eindhoven – Bang voor de tandarts? U bent niet de enige. Bijna de helft van de Nederlanders is bang voor de tandarts, zo blijkt uit recent onderzoek van Philips¹.

Nederlanders zijn zich erg bewust van het belang hun gebit goed te verzorgen. Ruim 55% van de respondenten van het onderzoek flosst naast het tandenpoetsen regelmatig. Een hartig woordje van de tandarts is daarbij zelden nodig, want angst voor de tandartsstoel (50%) is voldoende om te gaan flossen. Het vermijden van gele tanden en overgevoeligheid zijn daarnaast de belangrijkste beweegredenen om het gebit goed te verzorgen.

Mannen versus vrouwen

Opvallend is dat vrouwen vaker last hebben van gevoelige tanden dan mannen, zeker als het gaat om koude (32%) en zoete dingen (8%). Naast regelmatig flossen bezoekt een kwart van de vrouwen de mondhygiëniste.

Mannen daarentegen, reinigen hun gebit liever zelf. Zij gebruiken hier over het algemeen tandenstokers (68%) en mondwater (34%) voor, of gewoonweg een scherp voorwerp (18%). Bijna de helft van de mannen is zich erg bewust van het feit dat goed reinigen tussen de tanden de algemene mondhygiëne beïnvloedt. Bij vrouwen is dit 39%.

Over één ding zijn mannen en vrouwen het eens – etensresten tussen de tanden is een grote afknapper. Toch blijft de grootste afknapper het hebben van een onfrisse adem (60%). Voor mannen spelen schuine tanden ook een rol.

En flossen maar …

Aangezien je met tandenpoetsen slechts 60% van het gebit reinigt, wordt flossen vaak aangeraden om ook tussen de tanden goed schoon te maken. Helaas blijft dit voor veel mensen nog steeds een lastige aangelegenheid; tanden zijn moeilijk te bereiken (25%), flossdraad breekt (18%) of het tandvlees begint te bloeden (ca.18%). Toch blijkt 58% van de Nederlanders de ongemakken graag te trotseren voor het schone en prettige gevoel dat flossen geeft. Ruim een kwart van de Nederlanders flosst volgens het onderzoek grondig en is hier minimaal twee minuten per dag of zelfs langer mee bezig.

In 60 seconden flossen met lucht

Om het reinigen tussen de tanden eenvoudiger en effectiever te maken heeft Philips onlangs de Sonicare AirFloss ontwikkeld. Het apparaat is gemakkelijk te gebruiken en is  voorzien van ‘microburst’-technologie. Deze technologie geeft korte krachtige luchtstoten en microscopische waterdruppeltjes af, waarmee zacht en zeer effectief tussen de tanden gereinigd wordt. De Sonicare AirFloss verwijdert 99% meer tandplak tussen de tanden dan bij alleen poetsen en vervangt traditioneel flosseni.

Bovendien bestrijdt de Sonicare AirFloss doeltreffend slechte adem. Mannen die aan het flossen graag een frisse smaak (19%) en een frisse adem (15%) overhouden kunnen mondwater naar keuze in de Sonicare AirFloss gebruiken.

Ulrike de Jong, Marketing Manager Oral Healthcare bij Philips: “Sonicare AirFloss is een nieuw technologisch hoofdstuk op het gebied van mondhygiëne en vervangt het traditionele flossen. "Door middel van een luchtstraal reinigt Sonicare AirFloss op een aangename manier en binnen één minuut alle ruimtes tussen de tanden. Voor alle mensen die flossen te tijdsintensief vinden is het dé uitkomst”.

Philips Sonicare DiamondClean

Naast de Sonicare AirFloss is ook de Sonicare DiamondClean ideaal voor een goede gebitsverzorging. Deze hoog technologische tandenborstel is in staat 100% meer tandplak te verwijderen dan een gewone handtandenborstel ii, een punt dat voor 30% van de ondervraagden een belangrijke reden is om te flossen. Daarnaast zorgt de Sonicare DiamonClean, mede dankzij de verschillende poetsstanden zoals Gum Care en White, voor een verbeterde conditie van het tandvlees en optimale verwijdering van vlekjes op de tanden.

¹ Over het onderzoek

Direct Research deed in opdracht van Philips onderzoek naar flossgewoontes van Nederlanders. Het onderzoek vond plaats in augustus / september 2011 en werd gehouden onder 556 Nederlandse consumenten in de leeftijd van 25-50 jaar, gelijk verdeeld onder mannen en vrouwen. Het volledige onderzoek is ter inzage beschikbaar. Gelieve hiervoor contact op te nemen met de PR-afdeling van Philips.

Voor het Philips Sonicare assortiment en onderzoeken ga naar http://www.sonicare.com/dp.

i A Randomized, Parallel Design Study to Evaluate the Effect of AirFloss (Chinook) on Removal of Interproximal Plaque and Reduction in Gingivitis. Jain V, Wei J, Jenkins W, Delaurenti M.

ii Evaluation of stain removal by Philips Sonicare DiamondClean power toothbrush and manual es, Colgan P, DeLaurenti M, Johnson M, Jenkins W, Strate J. Data on file, 2010

Gelieve voor verdere persinformatie en beeldmateriaal contact op te nemen met:

Saskia Maas

PR Manager Philips

Saskia.Maas@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.