Achtergrondinformatie Slaapapneu

september 13, 2011

Het aantal mensen dat in het Westen met chronische slaapstoornissen kampt, is naar tussen de vijftien en vijfentwintig procent van de populatie gegroeid. Mensen hebben moeite om in slaap te vallen of in slaap te blijven. Slaapapneu behoort tot de vijf belangrijkste slaapstoornissen.

Vanuit klinisch oogpunt klapt bij slaapapneu de luchtweg dicht, waardoor de patiënt steeds even wakker wordt om zich zo te draaien dat zijn luchtweg vrij is en hij adem kan halen. Hij gaat gefragmenteerd slapen. Ernstige patiënten krijgen wel 50 keer of meer per uur een apneu, waarbij de duur kan oplopen tot een ademstop van een minuut. Met deze slaap-/waakmomenten gaat het zuurstofgehalte in het bloed omhoog en omlaag en dat komt het welzijn van mensen niet ten goede. De fluctuatie in zuurstofgehalte verhoogt de bloeddruk en dereguleert de glucosehuishouding. Dat verhoogt de kans op een hartaanval, een beroerte en diabetes type-2.

Mensen met slaapapneu kampen met een langdurig slaaptekort. Het is belangrijk om een nachtrust van zeven tot acht uur aan te houden. Bij minder dan zeven uur slaap tonen de meeste mensen een vermindering van prestaties, het indommelen tijdens routineactiviteiten, concentratieverlies en ook vaak een verhoogde prikkelbaarheid. In verschillende slaaponderzoekslaboratoria is aangetoond dat bij vier tot zes uur slaap cognitieve functie achteruit gaan. Slaapgebrek heeft bovendien invloed op de stofwisseling. Weinig slaap maakt hongerig. Deze verschijnselen treden in sterke mate ook op bij patiënten met slaapapneu. Obesitas is daarom een veelvoorkomend verschijnsel bij mensen met slaapapneu.

Diagnose

Een goede diagnose en behandeling is noodzakelijk. Bij patiënten met slaapapneu is er sprake van luid snurken, pauzes in de ademhaling en happen naar lucht. Bovendien zijn overgewicht en een nekomvang van meer dan 40 – 43 cm mogelijk een indicatie. De aanwezigheid van diabetes type-2 of hoge bloeddruk de kans op slaapapneu groter. Het gaat dan om het vaststellen van oorzaak en gevolg. Er kan een relatie bestaan tussen OSAS en andere chronische ziekten. De behandeling van OSAS kan daarom een verbetering teweegbrengen in de toestand van de andere ziekten.

Luchtwegtherapie met CPAP

Om de luchtweg open te houden, wordt lucht via een masker lucht toegediend. Met een juist ingesteld beademingsapparaat (CPAP, continuous positive airway pressure) slapen apneupatiënten voor het eerst sinds jaren diep en goed. De kwaliteit van leven van deze mensen neemt na ongeveer 3 weken al sterk toe. Het trouw blijven volgen van de behandeling is essentieel voor het behoud van de behandelresultaten. Met name de eerste weken van de beginperiode van de behandeling zijn hierbij van doorslaggevend belang. Veel apneupatiënten hebben moeite hun behandeling structureel te blijven volgen. Recent lanceerde Philips daarom telezorg voor slaapapneupatienten en hun artsen. Door middel van een technologische innovatie als telezorg worden patiënten ondersteund de therapie eigen te maken en succesvol te blijven volgen.

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum