Philips komt met update over Accelerate!-programma voor winstgevende groei door innovatie en ondernemerschap

Kostenbesparingsprogramma van EUR 800 miljoen zorgt voor stroomlijning organisatie en een reductie van overheadkosten, waardoor meer kan worden geïnvesteerd in innovatie en omzetgroei.

september 13, 2011

Londen, GB – Tijdens een bijeenkomst met beleggers en financieel analisten vandaag in Londen zal Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) de financiële markt op de hoogte brengen van de ontwikkelingen in de sectoren Lighting en Consumer Lifestyle.

Als onderdeel van zijn bedrijfsupdate zal Chief Executive Officer Frans van Houten het hebben over de vooruitgang die is geboekt met het Accelerate!-programma, dat gericht is op het stimuleren van innovatie en klantgerichtheid in combinatie met versterking van resultaatverbeteringen. Het eerder aangekondigde programma om complexiteit en indirecte kosten met EUR 500 miljoen terug te dringen omvat nu naar schatting EUR 800 miljoen. Zoals eerder gemeld spreekt de onderneming zich opnieuw uit voor meer investeringen in R&D en klantgerichte middelen met circa EUR 200 miljoen extra per jaar.

“Ik ben blij dat onze kernonderdelen Healthcare, Consumer Lifestyle en het LED-segment van Lighting aanhoudende groei vertonen, en dat we sterke posities innemen in gevestigde en groeiregio’s”, aldus Frans van Houten. “We blijven onze positie als marktleider versterken door onze inspanningen op het gebied van innovatie uit te breiden en te zorgen voor een nauwere betrokkenheid bij klanten. Tegelijkertijd willen we af van complexiteit en veranderen we onze cultuur door Philips sterker te baseren op ondernemerschap. Dankzij onze inspanningen en ondanks economische tegenwind vertrouwen we erop dat we onze in juli 2011 bekendgemaakte financiële doelen voor 2013 (4-6% omzetgroei, 10-12% EBITA, en 12-14% ROIC) waar kunnen maken.”

Na de update zullen Frans van Houten en Chief Financial Officer Ron Wirahadiraksa spreken met de in Londen aanwezige beleggers en analisten. Als respectievelijk interim Chief Executive Officer en Chief Financial Officer bij Philips Lighting zullen de heren Van Houten en Wirahadiraksa ook stilstaan bij de huidige marktvooruitzichten en bedrijfsprioriteiten met het oog op behoud van Philips’ leidende positie op de veranderende Lighting-markten.

Pieter Nota, Chief Executive Officer van Philips Consumer Lifestyle, zal tijdens het evenement ingaan op het plan dat de sector heeft om winstgevende groei te stimuleren. De heer Nota en andere leidinggevenden van Consumer Lifestyle zullen bespreken hoe het portfolio van de sector wordt omgevormd voor toepassing op wereldschaal en een leidende positie in de categorieën persoonlijke verzorging, gezondheid & welzijn en huishoudelijke apparatuur.

De presentaties in Londen beginnen om 08.30 GMT (09.30 MET) en zijn tevens te volgen als webcast. Gebruik deze link om de webcast te beluisteren en de dia’s te downloaden die gedurende de dag zullen worden gebruikt.

Steve Klink

Philips Corporate Communications:

Email: steve.klink@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.