Philips, LG en Sharp werken samen aan universele applicatie voor Smart TV

september 1, 2011

Berlijn (Duitsland) – Als toonaangevende speler in de televisiemarkt, bracht Philips als een van de eerste merken internetdiensten op zijn televisies uit. Het heeft van dit succes gebruikgemaakt om die technologie verder te ontwikkelen tot een geïntegreerd, verbonden en eenvoudig systeem: Smart TV.

 

Philips toont aan dat een tv meer is dan een eenrichtingskanaal voor tv-uitzendingen en films. De televisies die Philips dit jaar uitbrengt, zijn voorzien van een van de meest uitgebreide Smart TV-pakketten ooit en zijn daardoor bijzonder interactieve mediaportalen voor onlinecontent: je kunt muziek, foto’s en video's streamen vanaf je tablet, smartphone of laptop, en programma's of films op verzoek opslaan op je harddisk.

 

Philips, LG en Sharp hebben het initiatief genomen om te onderzoeken of gemeenschappelijke vereisten voor hun aanbod aan Smart TV-diensten (namelijk Philips Smart TV, LG Smart TV en Sharp Aquos Net+) konden worden gedefinieerd, uitgaande van open standaarden als HTML5, CE-HTML en HbbTV. Als eerste stap zullen ze de eerste betaversie van een gemeenschappelijke softwareontwikkelingskit (SDK) uitbrengen. Dit illustreert de nood aan technische vereisten die het contentapplicatieontwikkelaars zouden toelaten om één enkele applicatie te creëren die zowel op de Smart TV's van Philips en LG als op de Aquos Net+-televisies van Sharp kan draaien.

 

Deze samenwerking, waarvoor Philips en LG een intentieverklaring hebben ondertekend, is bedoeld om de manier waarop applicaties worden ontwikkeld en aangeboden te vereenvoudigen en zo de productiviteit van het applicatie-ecosysteem voor de Smart TV-sector te versnellen. Momenteel besteden applicatieontwikkelaars heel wat tijd en moeite om hun applicaties voor verschillende tv-platforms aan te passen en te testen. Door dit terug te dringen, kunnen ontwikkelaars meer tijd spenderen aan de eigenlijke ontwikkeling van zinvolle applicaties, zoals films op verzoek, programma gemist diensten, muziekdiensten, games, sociale-netwerkdiensten en informatief entertainment. Zo zullen ze hun bereik via de Smart TV's op verschillende tv-platforms kunnen maximaliseren en de consument toegang kunnen bieden tot een grotere variëteit van applicaties.

 

Philips, LG en Sharp nodigen andere Smart TV-bouwers, applicatieontwikkelaars en andere belangstellende partijen uit om aan dit initiatief deel te nemen en te bespreken hoe het applicatieontwikkelingsproces verder kan worden vereenvoudigd, terwijl de ervaring voor de consument wordt verrijkt. De betaversie van de gemeenschappelijke SDK zal begin oktober uitkomen.

 

Meer informatie over Philips op IFA is te vinden op www.ifa.philips.com.

Gelieve voor verdere persinformatie, beeldmateriaal contact op te nemen met:

 

Renée de Bruin

PR Manager Philips

Renee.de.bruin@philips.com
Tel: 040-2785030

 

.

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door tijdige innovaties. Philips is een wereldleider in gezondheid, lifestyle en verlichting; het bedrijf integreert technologie en design in oplossingen die afgestemd zijn op de mensen, die steunen op een grondige kennis van de consumenten en de merkbelofte “sense and simplicity”. Philips met hoofdkantoor gevestigd in Nederland stelt meer dan 120.000 personen tewerk met verkoop en diensten in 100 landen en behaalde een omzet van 22,3 miljard EUR in 2010. De onderneming is marktleider in cardiologische zorg, acute zorg en thuiszorg, in energie-efficiënte verlichting en nieuwe verlichtingsoplossingen, in lifestyle producten, met een sterke leiderspositie in scheerapparaten, draagbare entertainment en tandverzorging.

Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter en www.philips.nl

.

Over LG Electronics, Inc.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) is wereldwijd een toonaangevend en groot technologisch innovator op het gebied van consumentenelektronica, mobiele communicatie en huishoudelijke apparatuur. LG telt meer dan 93.000 medewerkers verspreid over 120 vestigingen over de hele wereld. De omzet van LG over 2010 bedroeg KRW 55,8 triljoen (48,2 miljard dollar). LG bestaat uit vijf businessunits: Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliances en Air Conditioning & Energy Solutions. LG behoort tot de grootste fabrikanten van flatpanel-televisies, mobiele apparatuur, airconditioners, wasmachines en koelkasten ter wereld. LG heeft een langetermijnovereenkomst ondertekend om een Global Partner and a Technology Partner of Formula 1™ te worden. In het kader van dit samenwerkingsverband op hoog niveau, verwerft LG exclusieve vermelding- en marketingrechten als officiële partner in consumentenelektronica, mobiele telefoons en gegevensverwerking van dit wereldwijde sportevenement. Meer informatie is te vinden op www.LGnewsroom.com.

.

Over SHARP Corporation

Sharp Corporation is een wereldwijde ontwikkelaar van innovatieve producten en kerntechnologieën die mee de toekomst van de elektronica vormgeven. Als leider in lcd-schermen en digitale technologieën biedt Sharp een van de breedste en meest vooruitstrevende assortimenten consumentelektronicaproducten, informatieproducten en elektronische componenten; tegelijk creëert het ook nieuwe netwerkactiviteiten.

 

Sharp Corporation stelt wereldwijd 65.200 mensen tewerk (op 30 juni 2011) en registreerde een geconsolideerde jaaromzet van 3.021.973 miljoen yen over het boekjaar dat werd afgesloten op 31 maart 2011. Meer informatie is te vinden op de website van Sharp http://sharp-world.com/index.html.

.