Philips en innovaties in spoedeisende zorg

augustus 29, 2011

Plotselinge hartstilstand (SCA)
Plotselinge hartstilstand (SCA) is een van de belangrijkste doodsoorzaken in West Europa. Als er niet onmiddellijk behandeling plaatsvindt, komt het merendeel van de SCA-slachtoffers te overlijden. De kans op overleving neemt daarbij per minuut af met wel 12%.

Defibrillatie wordt erkend als de enige effectieve behandeling van atriumfibrillatie, de hartritmestoornis die het vaakst in verband wordt gebracht met SCA. Hoewel cardiopulmonale resuscitatie (CPR) de overlevingskans kan vergroten, is het niet voldoende om het normale hartritme te herstellen. Als defibrillatie langer dan tien minuten uitblijft, zijn pogingen om een SCA-slachtoffer te reanimeren nog maar zelden succesvol.

De nieuwste ontwikkelingen en oplossingen van Philips voor spoedeisende zorg op cardiologisch gebied

HeartStart FR3-defibrillator
De HeartStart FR3 is niet verkrijgbaar in de Verenigde Staten en mag alleen worden gebruikt op voorschrift van een arts en door een medisch gediplomeerd persoon.

Na een significante bijdrage te hebben geleverd aan het inmiddels wijdverbreide gebruik van AED's (automatische externe defibrillators) door professionele hulpverleners, onderstreept Philips nogmaals zijn streven naar innovatie op dit gebied met de introductie van de HeartStart FR3. Met dit apparaat legt Philips de lat hoger voor AED’s door in te spelen op de veranderende behoeften van professionele hulpverleners zodat zij patiënten snel en met vertrouwen de noodzakelijke zorg kunnen bieden.

De HeartStart FR3 is de kleinste en lichtste AED voor professioneel gebruik onder de toonaangevende producenten wereldwijd, en het is de meest geavanceerde AED voor professioneel gebruik die Philips tot nu toe heeft ontwikkeld. Het apparaat is ontworpen om professionele hulpverleners in staat te stellen beter, sneller en gemakkelijker levens te redden.

De HeartStart FR3 bevat verschillende innovaties die zijn ontwikkeld om het voor professionele hulpverleners gemakkelijker te maken SCA te behandelen, zoals een helder kleurendisplay met hoge resolutie die visuele aanwijzingen geeft om het gebruik in een lawaaiige omgeving eenvoudiger te maken; een CPR-metronoom die voor een constant ritme zorgt tijdens de hartmassage; en de mogelijkheid tot tweetalige configuratie zodat de auditieve en tekstuele aanwijzingen begrijpelijk zijn voor verschillende hulpverleners. Daarnaast maakt de HeartStart FR3 gebruik van de gestandaardiseerde SMART Pads III van Philips, die compatibel zijn met de HeartStart FR2-serie, en ook gebruikt kunnen worden voor de monitors/defibrillators van Philips, inclusief de HeartStart MRx.

Zorgen voor snelle response
Het is van groot belang dat de behandeling zo snel mogelijk wordt gestart en daarom is de HeartStart FR3 zo ontworpen dat het apparaat eenvoudiger gebruiksklaar te maken is zodat hulpverleners de juiste therapie – CPR of defibrillatie – sneller aan de patiënt kunnen toedienen.  Zo schakelt de FR3 automatisch in zodra de draagtas wordt geopend. Verder zijn de pads van het systeem al aangesloten en direct onder handbereik, en kunnen ze worden aangebracht zonder dat ze uit een verpakking hoeven te worden gehaald. Dankzij deze unieke functies kan de behandeling sneller worden gestart.

De HeartStart FR3 stelt hulpverleners ook in staat baby’s en kinderen sneller te behandelen. Het is niet nodig de defibrillatiepads te vervangen omdat de SMART Pads III zowel geschikt zijn voor volwassenen als voor kinderen. Als de speciale ‘baby/kind’-sleutel in de HeartStart FR3 wordt gestoken, wordt de kracht van de defibrillatietherapie direct gereduceerd en worden de CPR-protocollen geconfigureerd voor de behandeling van baby’s/kinderen.

Ondersteuning van noodhulpdiensten om hun responsetijd te verbeteren
De HeartStart FR3 is ontwikkeld om de responsetijd van professionele hulpverleners die hun werk nog beter willen doen en meer levens willen redden te verbeteren. De HeartStart FR3 en de oplossingen voor gegevensbeheer van Philips zijn ontwikkeld ter ondersteuning van een cultuur waarin voortdurend wordt gewerkt aan verbeteringen en kennisuitbreiding bij noodhulpdiensten, inclusief het optimaliseren van trainingen en het verfijnen van SCA-protocollen.

Meer informatie is beschikbaar op onze website www.philips.com/media.

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.