Philips en innovaties op het gebied van slapen

augustus 29, 2011

Innovaties in de diagnose en behandeling van slaapstoornissen
Er is over het algemeen weinig bekend over de voordelen van herstellende slaap. Regelmatige slaapdeprivatie kan leiden tot langdurige gezondheidsproblemen en chronische ziektes, waaronder hartziektes, beroertes, diabetes en obesitas. Volgens een onderzoek, tijdens de 105e Internationale Conferentie van de American Thoracic Society gepresenteerd door het Walter Reed Army Medical Center, hebben mensen die standaard minder dan zes uur per nacht slapen een verhoogd risico op een hoger dan gemiddelde body mass index (BMI). De hoofdonderzoeker van het onderzoek stelde dat stress de duur en kwaliteit van de nachtrust kan verstoren. Daarnaast zou stress de eetlust en ander gedrag dat tot gewichtstoename kan leiden, bevorderen.

Naast stress zijn slaapstoornissen vaak een belangrijke oorzaak van slaapdeprivatie. Philips werkt voortdurend samen met clinici op bestaande en opkomende markten om de diagnose en behandeling van deze groep mensen te verbeteren.

Wat is slaapapneu?
Het obstructieve-slaapapneusyndroom (OSAS), een van de meest voorkomende slaapstoornissen, wordt gekenmerkt door het dichtklappen van de bovenste luchtweg (achter de tong) tijdens de slaap, waardoor de ademhaling wordt belemmerd. Dit kan resulteren in snurken, zware ademhaling, het stokken van de adem en snakken naar adem. Het dichtklappen van de luchtweg, gevolgd door pogingen om adem te halen, kan leiden tot een onregelmatige en onrustige nachtrust. Daarnaast kan slaapapneu hoofdpijn, een verslechterd concentratievermogen, geheugenverlies, verminderd inschattingsvermogen, en lethargie of slaperigheid veroorzaken. Als behandeling uitblijft, kan slaapapneu bijdragen aan de ontwikkeling van hoge bloeddruk, diabetes, hartaanvallen en beroertes.

Naast patiëntgerichte oplossingen voor OSAS en slapeloosheid betreedt Philips nu de bredere markt voor slaapstoornissen. Hieronder vallen de miljoenen mensen die lijden aan ongediagnosticeerde en onbehandelde slaap- en aan slaap gerelateerde bewegingsstoornissen zoals circardiaanse ritmestoornissen, restless legs-syndroom, snurken, en mensen die af en toe moeite hebben in slaap te vallen. Philips heeft een breed scala aan producten en oplossingen ontwikkeld, van diagnostische hulpmiddelen tot patiëntgerichte apparaten voor slaaptherapie om de kwaliteit van de nachtrust te verbeteren.

De nieuwste ontwikkelingen en oplossingen voor slaapstoornissen, op cardiologisch gebied, van Philips

Introductie van iPhone-applicatie voor slaapapneu en cardiovasculaire aandoeningen
De introductie door Philips van de eerste iPhone-app voor slaapapneu, die speciaal is ontwikkeld voor cardiologen (‘Slaapapneu en cardiovasculaire aandoeningenis vanaf 27 augustus beschikbaar in de Apple Store onder de naamSleep & Cardio’), is erop gericht de bekendheid van slaapapneu onder cardiologen te vergroten, en als waardevol hulpmiddel te dienen voor het opdoen of uitbreiden van kennis en vaardigheden op het gebied van slaapapneu en cardiovasculaire aandoeningen.

Sleep & Cardio, gemakkelijk gratis te downloaden via de Apple Store, biedt eenvoudige stappen om cardiologen te helpen patiënten te identificeren die een verhoogd risico hebben op slaapapneu aan de hand van interactieve screeningsvragenlijsten. Bovendien is via deze nieuwe app de meest recente klinische informatie beschikbaar, evenals informatie over internationale richtlijnen en trainingsmodules.

BiPAP autoSV Advanced System One
Ongeveer 5 tot 10% van de mensen met een verstoorde ademhaling tijdens de nachtrust lijden aan aandoeningen zoals complexe slaapapneu, centrale slaapapneu, mixed slaapapneu of een abnormaal patroon in de periodieke ademhaling, zoals cheyne-stokesademhaling.

BiPAP autoSV Advanced System One van Philips is een nieuw servo-ventilatie-apparaat dat is ontworpen om via een masker niet-invasieve beademing te geven aan volwassen patiënten (minder dan 30 kg) voor de primaire behandeling van een verstoorde ademhaling tijdens het slapen in combinatie met secundair centraal-slaapapneusyndroom en/of cheyne-stokeademhaling.

In het BiPAP autoSV Advanced System One komen alle functies van het vorige BiPAP AutoSV Advanced-algoritme en het System One-platform samen. Daarnaast is het uitgerust met Encore, het zeer geavanceerde beheer- en rapportagesysteem voor patiëntgegevens waarmee via een beveiligde website op elke computer automatisch essentiële patiëntgegevens kunnen worden verzameld. Dit biedt clinici de mogelijkheid realtime gegevens te raadplegen over de therapietrouw van patiënten, zodat ze de behandeling van de patiënt voortdurend kunnen monitoren en kunnen aanpassen aan de veranderende behoeften van de patiënt.

Daarnaast verbetert de Bi-Flex-technologie het comfort voor de patiënt en de werkzaamheid op de lange termijn door op drie kritieke punten in de ademhalingscyclus voor minder druk te zorgen. Hierdoor lijkt BiPAP-therapie sterk op de natuurlijke ademhaling.

En dankzij de automatische EPAP (automatische aanpassing van de druk op de luchtwegen, al naar gelang de behoeften van de patiënt), een geavanceerde back-upsnelheid en geraffineerde servo-ventilatie, zorgt het BiPAP autoSV Advanced System nu voor een nog geruislozere en comfortabelere behandeling dan eerst.

Meer informatie is beschikbaar op onze website www.philips.com/media

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.