Philips en wetenschappers van Amerikaanse Methodist Hospital Research Institute ontwikkelen USD 8,6 miljoen beeldvormingslab voor snellere diagnose van patiënten

Uniek lab om beter voor te bereiden op epidemieën

augustus 15, 2011

Houston, Verenigde Staten – Het beroemde Amerikaanse Methodist Hospital Research Institute en Philips gaan een nieuwe oplossing op basis van beeldvormende technologie ontwikkelen die kan worden gebruikt om de aanvang en de oorzaak van epidemieën van zeer ernstig besmettelijke ziekten vast te stellen.

Dr. King Li, hoofd van de radiologieafdeling en projectleider, gaat samen met andere wetenschappers van het ziekenhuis de combinatie van beeldvormingssystemen gebruiken voor onderzoek naar specifieke patronen van weefselschade en metabolische verstoringen die door verschillende ziekteverwekkers worden veroorzaakt. Het gaat om een MRI-, PET-CT en SPECT-CT-scanner en een röntgenapparaat (een zogeheten C-arm). Het lab heeft een waarde van USD 8,6 miljoen (ongeveer EUR 5,5 miljoen). De apparaten en de ruimtes waarin deze zijn opgesteld, worden daarbij niet aan de ziekteverwekkers blootgesteld. Volgens de planning is de systeemcombinatie later deze maand gereed.

“Dankzij deze systeemcombinatie kunnen we met zeer besmettelijke ziekteverwekkers omgaan, zodat de maatschappij beter wordt voorbereid op mogelijke epidemieën en bioterrorisme. Bovendien kunnen we met deze apparatuur onderzoeken hoe we met de gevolgen moeten omgaan”, aldus dr. Li.

Luchtdicht afsluitbare capsules maken het mogelijk om beelden te maken van monsters en geïnfecteerde onderzoeksmodellen zonder dat patiënten, onderzoekers of personeel risico lopen op blootstelling. Daarnaast kunnen dankzij de geavanceerde technologie snelle beeldscans gemaakt worden, waardoor ook beeldanalyses op basis van tijdreeksen mogelijk zijn.

“Op dit moment is het nergens mogelijk om longitudinaal (over de gehele lengte van het onderzoeksobject) beeldonderzoek uit te voeren”, vertelt Edward Jones, operationeel adjunct-directeur van het Methodist Hospital. “Onderzoekers kunnen in het Methodist Hospital onvertraagde beelden onderzoeken, die cruciale informatie opleveren over hoe en waar infecties zich uitbreiden. Dit is een voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is als de beste wetenschappers en technici samenwerken aan de ontwikkeling van geavanceerde medische technologie.”

Het Methodist Hospital is de enige locatie waar praktijktests worden uitgevoerd voor de ontwikkeling van de technologie.

Het doel van de systeemcombinatie is om ziekteverwekkers te onderzoeken waarvoor bioveiligheidsniveau 3 (BSL-3, een zeer hoog risiconiveau) verplicht is. Tot de BSL-3-ziekteverwekkers behoren onder meer tuberculosebacteriën.

“Dit beeldvormingssysteem is de eerste in zijn soort”, aldus dr. James M. Musser, hoofd van de afdeling pathologie en het medisch laboratorium en directeur van het aan het Methodist Hospital verbonden Center for Molecular and Translational Human Infectious Diseases Research (centrum voor moleculair en translatorisch onderzoek naar menselijke besmettelijke ziekten).  “Met deze systeemcombinatie zullen we in staat zijn om belangrijke nieuwe ontdekkingen te vertalen naar klinische toepassingen, waardoor innovatieve diagnostische strategieën en evaluatiemethoden voor nieuwe therapiemiddelen en vaccins sneller kunnen worden ontwikkeld.”

Volgens dr. Li is bestaat het idee om de bevolking tegen epidemieën te beschermen door middel van beeldvormende technieken al bijna tien jaar.

“Na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 in de VS en de SARS-uitbraak in Zuidoost-Azië wilden de National Institutes of Health een beeldvormende faciliteit opzetten om ziekteverwekkers op BSL-4-niveau te kunnen onderzoeken. Het ging daarbij zowel om natuurlijk voorkomende als opzettelijk verspreide ziekteverwekkers”, aldus Li. “In die tijd werkte ik bij het NIH en was ik betrokken bij het ontwerpen van de beeldvormende apparatuur voor die faciliteit.”

De samenwerking tussen dr. Li en Philips is uitgemond in twee patentaanvragen op het gebied van beeldvormende technologie.

Een speciale, hermetisch afsluitbare capsule isoleert het studieobject – in eerste instantie modelorganismen – van de niet-blootgestelde omgeving. Bij elke houder hoort een extern levensondersteunend systeem op een transportkar. Deze kar dient ook om het studieobject in de juiste positie te plaatsen voor de scans.

Een van de einddoelen van het project die dr. Li noemt, is de ontwikkeling van een soortgelijke faciliteit die is toegerust voor het diagnosticeren van infectieziekten bij een grote toestroom van (menselijke) patiënten.

“Als de samenwerking met Philips succes heeft, kan het Methodist Hospital de volgende stappen zetten om de eerste kliniek ter wereld tot stand te brengen die specifiek is toegerust voor scans van patiënten met een infectieziekte, bijvoorbeeld meervoudig resistente tuberculose”, aldus Li. “Met deze technologie zullen medische centra beter zijn voorbereid op beginnende epidemieën en bioterrorisme.”

De specifieke systemen die Philips heeft geleverd zijn de Ingenia 3T, Gemini TF 64, Precedence 16, en de mobiele C-arm Veradius.

Het Methodist Hospital werd door U.S. News en World Report als één van de beste ziekenhuizen in de Verenigde Staten benoemd.

Voor meer informatie:

Om te spreken met dr. Li, Musser of Jones, contacteer David Bricker, The Methodist Hospital, dmbricker@tmhs.org of +1 832-627-2639.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.co

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.