Resultaten Philips over het tweede kwartaal en eerste halfjaar 2011

Philips behaalt 4% groei in tweede kwartaal; managementteam neemt volgende stappen voor verbetering van groei en resultaten

juli 18, 2011

• Vergelijkbare omzet 4% hoger, vooral dankzij sterke groei bij Healthcare, matige groei bij Lighting
  • Groeimarkten nemen nu een derde van de omzet van de groep voor hun rekening
  • EBITA van EUR 370 miljoen, 7,1% van de omzet
  • Goodwill-impairment leidt tot nettoverlies van EUR 1,3 miljard
  • Vrije uitgaande kasstroom van EUR 210 miljoen
  • Programma gestart voor terugkoop van eigen aandelen voor EUR 2 miljard
  • Kostenverlagingsprogramma gestart voor EUR 500 miljoen
  • Doelstellingen voor resultaten op middellange termijn: 4-6% omzetgroei, 10-12% EBITA en 12-14% rendement op het geïnvesteerd vermogen uiterlijk in 2013

Frans van Houten, President en CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

“Onze resultaten in het tweede kwartaal werden negatief beïnvloed door operationele problemen op de korte termijn, zwakkere markten en een aanzienlijke impairment-last. We nemen de noodzakelijke maatregelen om de resultaten te verbeteren en hebben vertrouwen in de kansen van onze portfolio.

Healthcare boekte sterke resultaten, met hogere winstcijfers en een groei van de vergelijkbare omzet met 8% ten opzichte van de vergelijkbare periode van vorig jaar. Wat Consumer Lifestyle betreft zijn we bemoedigd door groei bij alle activiteiten, met uitzondering van Lifestyle Entertainment, ofschoon investeringen in groei een negatieve invloed hadden op de winst in het kwartaal. De vergelijkbare omzet bij Lighting steeg met 4%, met een sterke stijging van de omzet in LED-producten met 21%. De kwartaalresultaten van Lighting waren echter teleurstellend.

We werken aan een oplossing van onze operationele problemen, en investeren in groei en de vestiging van een nieuwe cultuur van ondernemerschap en verantwoording. We hebben ons uitvoerend leiderschap versterkt, en hebben Accelerate! geïntroduceerd, een allesomvattend programma voor resultaatverbetering en verandering. Naast initiatieven voor groei omvat het een kostenverlagingsprogramma voor een bedrag van EUR 500 miljoen om ons operationeel model te verbeteren en de weg te bereiden naar winstgevende groei.

Gezien ons vertrouwen in onze mogelijkheden voor autonome groei, vergroot met aanvullende acquisities, introduceren we een programma voor terugkoop van eigen aandelen voor een bedrag van EUR 2 miljard. Dit zal tevens leiden tot een efficiëntere balans.

We verwachten geen substantiële resultaatverbetering op de korte termijn gezien de aanhoudende operationele risico’s en problemen, en het huidige onzekere economische klimaat. Het verheugt ons echter om, eerder dan gepland, duidelijkheid te kunnen verschaffen over de verwachte ontwikkelingen op de middellange termijn, die blijk geven van onze ambities voor de toekomst.”

Quarterly report

Presentaties

Live audio webcast
Om 10.00 uur zal een telco plaatsvinden met Frans van Houten, CEO, en Ron Wirahadiraksa , CFO, om de resultaten te bespreken. Een live audio webcast zal via onderstaande link beschikbaar zijn.

Voor meer informatie over Frans van Houten en Ron Wirahadiraksa

Steve Klink
Philips Corporate Communications
Email: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd ruim 120.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items, in particular the sector sections “Miscellaneous”.

Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements. These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2010 and the “Risk and uncertainties” section in our semi-annual financial report for the six months ended July 3, 2011.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2010.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed tobe reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices or observable market data do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models and unobservable inputs. They require management to make significant with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2010 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair-values. All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated. This document comprises regulated information within the meaning of the Dutch Financial Markets Supervision Act ‘Wet op het Financieel Toezicht’.