Philips neemt Povos (China) over om activiteit in keukenapparatuur uit te breiden

juli 11, 2011

Amsterdam, en Shanghai, China – Koninklijke Philips Electronics N.V. (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt Povos Electric Appliance (Shanghai) Co., Ltd., een toonaangevende Chinese producent van keukenapparatuur, te willen overnemen. Over de financiële details van de transactie zijn geen mededelingen gedaan. De transactie wordt naar verwachting afgerond in het vierde kwartaal van 2011, onder voorbehoud van een bevestigende due diligence en andere gebruikelijke voorwaarden.

De overname van Povos onderstreept het belang dat Philips hecht aan mogelijkheden om de activiteiten in groeimarkten verder uit te breiden en volgt op de overname van de Indiase producent van keukenapparatuur Preethi eerder dit jaar. Het productassortiment van Povos omvat onder andere rijstkokers, inductiekokers, elektrische hogedrukkokers en ketels, allemaal producten die in China veel worden gebruikt.

“Met de acquisitie van Povos breidt Philips zijn productportfolio in China aanzienlijk uit en versterken we onze capaciteit om innovatief te zijn op de wereldmarkt van keukenapparatuur,” aldus Pieter Nota, chief executive officer van Philips Consumer Lifestyle. “Vanaf   dit jaar is het hoofdkantoor van onze businessgroep Domestic Appliances gevestigd in Shanghai. Door de capaciteiten van Povos ten aanzien van ontwikkeling, vormgeving en fabricage te combineren met onze sterke merknaam en grote distributienetwerk, kunnen we onze groei in de dynamische markt voor keukenapparatuur zowel in China als in geheel Azië versnellen.”

Povos, waarvan het hoofdkantoor in Shanghai is gevestigd, telt ongeveer 1.800 werknemers. Na afronding van de transactie gaat Povos onderdeel uitmaken van de in Shanghai gevestigde businessgroep Domestic Appliances binnen Philips Consumer Lifestyle. Met de overname van Povos toont Philips aan zich in te zetten voor een wereldwijde thuisbasis in China, waarbij gebruik wordt gemaakt van het inzicht in het concurrentielandschap in het land om optimaal te kunnen profiteren van kansen die zich in China en andere markten voordoen.

“Povos heeft de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, waardoor we in de Chinese markt voor keukenapparatuur een sterke positie innemen,” aldus Povos-voorzitter Liu Jianguo. “Samen met Philips kan Povos die positie verder uitbouwen, daarbij gebruikmakend van de gezamenlijke kracht van de twee organisaties in het voordeel van zowel onze klanten als onze medewerkers.”

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Christina Zhang
Philips Corporate Communications China
E-mail: christina.th.zhang@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.