Efficiënter telen met LED verlichting van Philips: stijgende opbrengst en constante kwaliteit voor de tuinbouw


Slaplanten groeien in nieuwe klimaatkamer, voorbode van ‘cityfarm’ concept

juni 27, 2011

EINDHOVEN, Nederland – Philips en tuinbouwbedrijf Deliscious hebben een nieuw teeltconcept voor sla ontwikkeld door LED verlichting te gebruiken. In een speciale klimaatkamer groeien kleine slaplanten in meerdere lagen boven elkaar onder LED’s waarvan het lichtspectrum exact is afgesteld om de planten beter te laten groeien. Het optimaliseren van het kweekproces zorgt voor stijgende opbrengsten voor de teler en constante kwaliteit van de groente. Met de juiste verlichting kan Deliscious het hele jaar door de perfecte kroppen sla met kluit produceren.


“Dit is de eerste echte voorbode van ‘cityfarming’, een nieuw en duurzaam concept dat steeds meer in dicht bevolkte gebieden en steden wordt ingezet om zelf voedsel te verbouwen op ongebruikelijke locaties, zoals op terrassen en daken. In het licht van de toenemende verstedelijking en de noodzaak om zelf in voedselproductie te voorzien, zorgt deze innovatie voor een optimale benutting van de groeioppervlakte.” zegt Udo van Slooten, Director LED Horticulture bij Philips. “Ruimte, water en energie worden steeds schaarser en daarom werken we aan duurzame teeltmethoden. De meerlagenteelt, zoals die nu bij Delicious wordt toegepast, is baanbrekend en een voorbeeld voor de toekomst.”


Van zaadje tot plantje onder LED verlichting

In het voorjaar van 2012 zullen de eerste pootbare slaplanten uit de nieuwe kweekruimte verschijnen. Tijdens de eerste fase - van zaadje tot pootbaar plantje - wordt de sla met kluit opgekweekt in een speciale klimaatkamer van acht meter hoog, in zeven lagen boven elkaar, belicht door GreenPower LED verlichting van Philips.

 

Na ruim één jaar testen in een enkele teeltlaag met verschillende lichtniveaus en spectra, is het juiste lichtrecept gevonden voor de opkweek van kluitsla zonder daglicht. Hierdoor wordt niet alleen de opkweekfase aanzienlijk teruggebracht, maar ook de kwaliteit van de sla is constanter gedurende de verschillende seizoenen.

 

Door het gebruik van deze nieuwe lichtformule, kan Deliscious de volledige productie van slazaadje tot slakrop in eigen hand houden en worden negatieve externe invloeden op kwaliteit en herkomst tot een minimum teruggebracht. Hierdoor wordt een efficiëntere productie mogelijk en kan het bedrijf het hele jaar door sla leveren met een constante kwaliteit en betrouwbaarheid.

 

Service op maat
Philips wil klantenservice op maat verlenen en biedt tuinbouwbedrijven een totaal servicepakket aan, waarbij het onderhoud van de verlichtingsinstallatie verzorgd wordt door Philips. Om tuinbouwbedrijven de mogelijkheid te geven versneld over te stappen op innovatieve oplossingen met LED verlichting, biedt Philips bovendien ook operationele financiering aan via Philips Lighting Capital. Zo kunnen de tuinders de verlichting op termijn terugbetalen uit efficiëntere productie.


Philips biedt deze integrale verlichtingsoplossingen ook aan andere klanten, uit de industrie, retail, horeca, alsook gemeentes en overheidsinstanties. Philips biedt met deze servicepakketten en financiering zowel de publieke als de private sector de mogelijkheid om versneld te investeren in innovatieve lichtoplossingen.

Download

De speciale klimaatkamer voor het opkweken van slaplanten met Philips GreenPower LED verlichting.foto: Wilma Slegers

Download

Mark en Roy Delissen demonstreren een laag met LED belichte slaplantenfoto: Wilma Slegers

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Suzanne Stofberg
Fleishman-Hillard, Licht Nederland
Telefoon: 020 406 5930
E-mail: Suzanne.Stofberg@fleishman.com

 

Liesbeth De Smedt
Woordvoerder Philips, Licht Nederland
Telefoon: (040) 278 61 57
E-mail: liesbeth.de.smedt@philips.com 

 

Consumentenlijn verlichting: 0800 744 547 75 (Nederland)

.

Over Koninklijke Philips Electronics N.V.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.