Philips benoemt Jim Andrew tot Chief Strategy Officer


Gottfried Dutiné vertrekt per 31 december 2011

juni 24, 2011

Amsterdam, Nederland - Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) maakte vandaag de benoeming bekend van Jim Andrew tot Chief Strategy Officer met ingang van 15 juli 2011. Later dit jaar zal hij ook de portefeuille innovatie – met verantwoordelijkheid voor Corporate Technologies, Research & Development, en het ‘idea-to-market’-proces – overnemen van Gottfried Dutiné, die per 31 december 2011 vertrekt. Jim Andrew zal rechtstreeks rapporteren aan Frans van Houten, CEO van Philips.
 
“Ik ben erg blij dat we met Jim Andrew een leider hebben kunnen vinden die sterk gericht is op strategie en innovatie’’, aldus Frans van Houten. “Innovatie is het levensbloed van Philips, en dat is het al 120 jaar. Met zijn kwaliteiten zal Jim ons helpen om onze innovatie in de markt te versnellen, en om in de toekomst zowel autonome als niet-autonome groei te stimuleren. Ik ben er zeker van dat Philips enorm zal profiteren van zijn ervaring op het gebied van strategie-ontwikkeling, innovatie en bedrijfstransformatie. Tegelijkertijd wil ik nu al mijn waardering uitspreken voor Gottfried Dutiné, en wel voor zijn inzet en zijn gepassioneerde bijdrage om ons bedrijf klantgerichter te maken. Hij verdient ook veel waardering voor zijn rol in het vernieuwen van onze Corporate Technologies-organisatie, waarbij hij de focus van onze innovatie-activiteiten op markt- en klantbehoeften heeft versterkt”.
 
Gottfried Dutiné werd in 1952 in Duitsland geboren en kwam in 2002 in dienst bij Philips. In april dat jaar werd hij lid van de Raad van Bestuur. Vanaf 1 januari 2010 was hij Global Head of Markets & Innovation. In mei dit jaar benoemde Philips Ronald de Jong tot Chief Market Leader om de aandacht voor klanten en markten verder te versterken. In het kader van die nieuwe rol werden de verantwoordelijkheden voor de markt en aanverwante gebieden die onder toezicht van Gottfried Dutiné stonden, met ingang van 1 juni 2011 overgedragen aan Ronald de Jong.
 
Jim Andrew (geboren in de Verenigde Staten in 1962) is afkomstig van de Boston Consulting Group (BCG), waar hij in Chicago Senior Partner en Managing Director was. Daarvoor was hij verantwoordelijk voor het opzetten van en leidinggeven aan vestigingen van BCG in zowel India (Mumbai) als Singapore. Jim Andrew is hoofd van de wereldwijde Innovation Strategy Practice van BCG en lid van het wereldwijde Strategy Practice-managementteam van BCG.
 
”Ik ben erg blij met deze uitdagende functie bij Philips en kijk ernaar uit om samen te werken aan het verder versterken van de strategie van Philips en de focus van het bedrijf op innovatie”, aldus Andrew. “Philips is een onderneming met een rijke historie en een enorm potentieel dat goed is gepositioneerd voor verder succes”.
 
Jim Andrew is onlangs door de Amerikaanse Secretary of Commerce, Gary Locke, benoemd als een van de eerste leden van NACIE (National Advisory Committee on Innovation and Entrepreneurship), de inaugurele raadscommissie die de Amerikaanse regering adviseert over belangrijke kwesties op het gebied van innovatie en ondernemerschap en die het innovatiebeleid van president Obama ondersteunt. Andrew heeft uitgebreide ervaring met toonaangevende gediversificeerde industriële en op consumenten gerichte ondernemingen op het gebied van groei, overnames & acquisitie, internationale uitbreiding, en bedrijfs- en businessunit-strategie. Hij kwam in 1986 in dienst bij BCG.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Tel. + 31 20 59 77406
Email: joost.akkermans@philips.com

 

.

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.