Lancering van Practix 360 verrijkt mobiele radiografie met flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid

juni 13, 2011

Hamburg, Duitsland – Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag de lancering aangekondigd van zijn nieuwe Practix 360 mobiele röntgensysteem. Door de combinatie van design en nieuwe functionaliteit kan dit radiografiesysteem rechtstreeks op de patiënt worden gebruikt, overal in het ziekenhuis.

Het nieuwe systeem is erop gericht de workflow te optimaliseren: het mobiele röntgensysteem kan door het ziekenhuis of de kliniek worden getransporteerd naar immobiele patiënten, bijvoorbeeld naar patiënten die op de intensive care of de operatiekamer worden behandeld. Ook is de Practix 360 voorzien van vier vrij zwenkende wielen, zodat het apparaat ter plekke 360 graden kan draaien. Bovendien weegt het met 175 kg 30 procent minder dan conventionele systemen. Dat maakt het geheel beter handelbaar dan conventionele mobiele röntgensystemen, waardoor het gemakkelijk kan worden getransporteerd voor gebruik in uiteenlopende omgevingen.

De flexibiliteit van het Practix 360-systeem wordt verder vergroot met een ledcollimatorlamp met lange levensduur en een optionele SID-laserlamp (source-to-image distance, bron-naar-beeldafstand). De ledcollimator – anderhalf maal feller dan conventionele collimatorlampen – vergroot het contrast en zorgt voor een helder röntgenblootstellingsgebied, zelfs op plaatsen met slechte omgevingsverlichting, zodat de gebruiker het in beeld te brengen gebied gemakkelijker kan lokaliseren. Tegelijkertijd geeft de SID-laserlamp de SID precies weer op 100 of 110 cm, wat snelle en nauwkeurige positionering mogelijk maakt en röntgenologen de best mogelijke resultaten verschaft.

Innovaties die zich vertalen in verbeterde resultaten
De Practix 360 is ontworpen als kwalitatief hoogwaardige en voordelige beeldvormingsoplossing en biedt langdurige prestaties voor routineprocedures met een generator van 30 kW die zeer uiteenlopende veeleisende röntgenonderzoeken ondersteunt. Overige innovaties die in de Practix 360 zijn toegepast, zijn onder andere:

• Volledige toepassing: van pediatrisch tot bariatrisch
    De Practix 360 is het eerste mobiele systeem met een ingebouwd pediatrisch filter en een röntgenbuisoptie met hoge resolutie, met een instelling voor een korte blootstellingstijd van 1 ms en twee foci voor scherpe, vrijwel artefactvrije beelden voor pediatrische onderzoeken. Daarnaast ondersteunen de röntgenbuis met hoge snelheid en de generatoroptie met groot vermogen onderzoeken bij zwaarlijvige patiënten.
  • Doseringsbeheer
    Wanneer de Practix 360 wordt gebruikt in combinatie met de optie voor thermisch printen, die beschikbaar is voor de dosimeter, voorziet deze de technoloog van nauwkeurige en onmiddellijk beschikbare doseringsgegevens, zodat hij of zij de patiëntendosering gemakkelijk kan regelen. Door de ingebouwde filters kan voor pediatrische patiënten blootstelling aan een lagere dosis worden ingesteld. Verder ondersteunt de afstandsbedieningsoptie niet alleen de veiligheid van de technoloog, maar ook optimalisatie van diens workflow.
  • Beste mobiele pakket met PCR
    Wanneer het systeem wordt gekoppeld aan PCR Eleva (Philips Computed Radiography), kunnen de radiografische beelden snel worden gedigitaliseerd met behulp van een duidelijke en intuïtieve interface, Philips Eleva. Deze biedt scherpe beelden van extreem hoge kwaliteit dankzij de beeldverwerkingstechnologie van Philips UNIQUE.

“De Practix 360 biedt de allernieuwste beeldvormingstechnologie van Philips in een voordelig pakket en wij zijn verrukt over de nieuwe mogelijkheden waarmee het de mobiele radiografie verrijkt,” verklaarde Ivo Aarninkhof, Senior Director Value Diagnostic X-ray. “Zowel clinici als patiënten zullen profiteren van de indrukwekkende functionaliteit van de Practix 360: de gebruiksvriendelijkheid verbetert de workflow en het apparaat kan bijna overal in het ziekenhuis worden gebruikt.”

Volledige ondersteuning
De Practix 360 is een investering die duurzaam is en ononderbroken in gebruik zal zijn, met een sterk, gebruiksvriendelijk ontwerp en een degelijke constructie, gekoppeld aan de geruststelling van het Global Support Service Network van Philips.

Practix 360 is als eerste leverbaar in landen met de CE-markering in de Europese Economische Ruimte (EER), waaronder alle lidstaten van de Europese Unie (aanvullende landen zijn onder andere de Republiek Macedonië, Kroatië, Servië, Montenegro, IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein), maar ook in Aziatische landen rondom de Grote Oceaan en landen in Afrika en het Midden-Oosten. De Practix 360 zal ook spoedig leverbaar zijn in China en Rusland.

Bezoek voor nadere informatie onze website: www.philips.com/Mobile_Radiography.

Voor meer informatie:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.