Philips en Corindus bundelen krachten op gebied van geavanceerde robotgeassisteerde systemen voor interventiecardiologie

april 21, 2011

Amsterdam (NL) en Natick (VS) – Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHG, AEX: PHI) en Corindus hebben vandaag aangekondigd een alliantieovereenkomst te zullen afsluiten. De alliantie is gericht op uitbreiding van de Philips-oplossingen op het gebied van interventiecardiologie met het robotgeassisteerde systeem van Corindus voor minimaal invasieve behandeling van vernauwde kransslagaders (percutane coronaire interventies).

De innovatieve activiteiten van Corindus concentreren zich op robotgeassisteerde systemen voor cardiologische interventieprocedures en vormen een wezenlijke aanvulling op de expertise en toonaangevende rol van Philips op het terrein van beeldvormende en klinische interventietechnologieën. Als onderdeel van de alliantieovereenkomst heeft Philips een minderheidsaandeel in Corindus verworven. Er zijn geen financiële details over de overeenkomst bekendgemaakt.

De ontwikkeling naar beeldgeleide minimaal invasieve interventies blijft onverminderd doorzetten. Voor een optimale uitvoering van dergelijke procedures zijn hoogwaardige beeldgeleiding en katheterbesturing eerste vereisten. Uitgangspunt voor de innovatie van deze procedures is het combineren van geavanceerde beeldvormende instrumenten, nieuwe interventietechnieken en verfijndere plaatsingsmethoden. Uiteindelijk gaat het erom de procedures te vereenvoudigen, nog sneller gefundeerde beslissingen te kunnen nemen en het ongemak voor patiënt en arts verder te beperken.

“Persoonlijk afgestemde en minder invasieve behandelmethoden bepalen de toekomst van de patiëntenzorg,” verwacht Steve Rusckowski, CEO bij Philips Healthcare. “Als onderdeel van onze strategie zet Philips zich in voor het leveren van geïntegreerde beeldgeleide interventieoplossingen voor minimaal invasieve procedures, door nauwe samenwerking met ziekenhuizen en bedrijfspartners voor diverse toepassingsgebieden. Het geavanceerde interventie-instrument van Corindus is speciaal ontworpen voor percutane coronaire interventies. Het biedt daardoor allerlei mogelijkheden om de taken van de cardioloog te verlichten, wat ook de patiëntenzorg ten goede zal komen.”

“In de afgelopen 30 jaar is er enorm veel verbeterd in het kathlab, of het nu gaat om röntgenbeeldvorming, coronaire stents of contrastmiddelen. Aan de procedure zelf is echter nauwelijks iets veranderd,” stelt David Handler, president-directeur en CEO van Corindus. “Wij willen interventiecardiologen graag de beschikking geven over functionaliteit voor nauwkeurige robotbesturing op afstand. De samenwerking met Philips vergroot onze mogelijkheden om geïntegreerde technologieën te ontwikkelen en de interventiecardiologie uiteindelijk op een nog hoger plan te brengen.”

Het CorPath 200 Systeem* van Corindus is ontworpen voor nauwkeurige, robotgeassisteerde plaatsing van voerdraden met stents of ballonkatheters bij PCI (percutane coronaire interventie)-procedures in de kransslagaders. In maart van dit jaar kondigde Corindus aan dat de eerste patiënten waren ingeschreven voor de door de Amerikaanse FDA goedgekeurde CorPath PRECISE-studie. Uiteindelijk zullen hier naar verwachting 175 patiënten in vooraanstaande medische centra verspreid over de VS aan deelnemen. De resultaten van deze studie zullen als basis dienen voor een aanvraag voor voorlopige goedkeuring (510(k)) bij de FDA.

* Het CorPath 200 Systeem is een onderzoeksinstrument waarvan het gebruik wettelijk is beperkt tot onderzoeksomgevingen. CorPath is een geregistreerd handelsmerk van Corindus Inc.

Neem voor persvragen contact op met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
E-mail: joost.maltha@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.