Philips behaalt in het eerste kwartaal een nettoresultaat van EUR 138 miljoen, een EBITA van EUR 437 miljoen en een omzet van EUR 5,3 miljard

april 18, 2011

• Philips en TPV creëren een sterke televisieonderneming
  • Resultaten van Television verantwoord als beëindigde activiteiten
  • Nominale omzet van EUR 5,3 miljard, 6% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar
  • Vergelijkbare omzet gestegen met 4%, met een solide groei bij Lighting en Healthcare
  • Vergelijkbare omzet in onze groeimarkten gestegen met 11%
  • EBITA van EUR 437 miljoen, ofwel 8% van de omzet in het kwartaal
  • Nettoresultaat van EUR 138 miljoen, EUR 63 miljoen minder dan in het eerste kwartaal van 2010
  • Vrije uitgaande kasstroom van EUR 615 miljoen

Frans van Houten, President en CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

“Het vinden van een oplossing voor onze activiteit Television was onze topprioriteit. We zijn ervan overtuigd dat de voorgenomen 30% / 70% joint venture met TPV, die vandaag bekendgemaakt werd, de activiteit Television in staat zal stellen weer winstgevend te worden en ertoe zal bijdragen dat Philips zich sterker zal kunnen richten op zijn portfolio voor gezondheid en welzijn. Philips is vele tientallen jaren actief geweest in de tv-industrie, en uit het strategische samenwerkingsverband met TPV blijkt onze inzet voor de continuïteit van Philips-televisies voor zowel de consument als onze handelspartners.

De joint venture zal gebruik maken van de grote innovatiekracht en sterke merknaam van Philips, in combinatie met de sterke schaalgrootte en productiekracht van TPV. Philips zal in het kader van deze overeenkomst een uitgestelde koopprijs en merklicentie-inkomsten verkrijgen. We verwachten dat de afscheiding bepaalde kosten met zich mee zal brengen, die van invloed zullen zijn op het kortetermijnresultaat.

In het eerste kwartaal van 2011 behaalde onze sector Healthcare een midden-eencijferige vergelijkbare omzetgroei, met een bijzonder sterke groei bij Patient Care & Clinical Informatics. In dezelfde periode kwam Lighting terug op midden-eencijferige groei, voornamelijk dankzij LED. Bij Consumer Lifestyle vertoonden onze groeiactiviteiten een dubbelcijferige omzetstijging. De vergelijkbare omzet in onze groeimarkten liet een solide stijging van 11% zien.

De EBITA in het eerste kwartaal verbeterde bij Healthcare, terwijl minder goede resultaten bij Lighting en Consumer Lifestyle tot gevolg hadden dat de EBITA voor de onderneming als geheel lager was dan in hetzelfde kwartaal van 2010. De EBITA-marge daalde naar 8,3%. Het nettoresultaat in het eerste kwartaal daalde naar EUR 138 miljoen ten opzichte van EUR 201 miljoen in het eerste kwartaal van vorig jaar.

We verwachten tegenwind in 2011 als gevolg van de tragedie in Japan, die van invloed zal zijn op de omzet en de toevoerketen. We hebben een zeer toegewijd team dat zich er volledig voor inzet de gevolgen en risico’s zoveel mogelijk te beperken.

Het is onze prioriteit de vooruitgang op het voor de groei en winstgevendheid op de middellange termijn uitgezette pad te versnellen. Hiervoor zullen investeringen noodzakelijk zijn. We zullen de markt in de tweede helft van 2011 opnieuw informeren over de actuele stand van zaken.”

Audioquote Frans van Houten:

Quarterly report

Presentation

Live audio webcast
Om 10.00 uur zal een telco plaatsvinden met Frans van Houten, CEO, en Ron Wirahadiraksa , CFO, om de resultaten te bespreken. Een live audio webcast zal via onderstaande link beschikbaar zijn.

Voor meer informatie over Frans van Houten en Ron Wirahadiraksa

Steve Klink

Philips Corporate Communications

Email: steve.klink@philips.com

Joost Akkermans

E-mail: joost.akkermans@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 117.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 100 landen. Met een omzet van EUR 22.3 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statements

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items, in particular the sector sections “Miscellaneous”. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.

These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forwardlooking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2010.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2010.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable. Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When quoted prices do not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models, and when observable market data are not available, we used unobservable inputs. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2010 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values. All amounts in millions of euros unless otherwise stated; data included are unaudited. Financial reporting is in accordance with IFRS, unless otherwise stated. This document comprises regulated information within the meaning of the Dutch Financial Markets Supervision Act ‘Wet op het Financieel Toezicht’.