Bouw Philips Museum in Eindhoven van start

april 11, 2011

• Het museum zal een overzicht van de rijke historie van het wereldconcern tonen vanaf het begin in 1891 tot aan de dag van vandaag

Eindhoven – Philips start vandaag met de bouw van het Philips Museum in Eindhoven. In het museum zal het erfgoed van 120 jaar innovatie en internationale expansie van Philips als ambitieuze multinational worden getoond. Ontwikkelingen op het gebied van techniek, maatschappij en cultuur staan hierbij centraal. Het museum komt op de plaats waar Philips zijn oorsprong heeft: het Oude Fabriekje te Eindhoven. Architectenbureau GSG is verantwoordelijk voor het bijzondere ontwerp van het museum, waar een permanente tentoonstelling en wisselende exposities worden gehouden. Philips zal het eindresultaat naar verwachting over tien maanden met het publiek kunnen delen.

Het Oude Fabriekje: historische ontmoetingsplaats
Gerard Philips begon in 1891 met het maken van gloeilampen in het Oude Fabriekje aan de Emmasingel in Eindhoven. Harry Hendriks, CEO Philips Electronics Nederland: “Het Oude Fabriekje is de aangewezen locatie om de collectie historische producten van Philips te presenteren. Het rijksmonument wordt een unieke ontmoetingsplaats voor algemeen publiek, eigen medewerkers, scholieren en zakelijke relaties, die op een bijzondere manier kennis kunnen maken met het erfgoed van 120 jaar Philips.”

Ontwerp voor renovatie en uitbreiding
Het ontwerp voor renovatie en uitbreiding van het Oude Fabriekje is gemaakt door architectenbureau GSG. Architect Gert Grosfeld: “We hebben ervoor gekozen om de oorspronkelijke fabriek zoveel mogelijk zichtbaar te maken. Er komt een glazen voorgevel aan de stadskant, waardoor het Oude Fabriekje als het ware in een vitrine wordt gezet en zo zelf een museumstuk wordt. Op deze wijze wordt het verband gelegd tussen museum en stad, symbool voor de innige verwevenheid tussen Philips en de lichtstad Eindhoven.”

Innovatie voor gezondheid en welzijn van mensen
In de vaste tentoonstelling van het Philips Museum wordt de ontstaansgeschiedenis van het internationale concern getoond. Aan de hand van historische producten, filmbeelden en geluidsfragmenten wordt geïllustreerd hoe innovatie in het DNA van Philips verankerd is. Wisselende exposities zullen de productinnovaties van Philips rond een bepaald thema tonen.

Philips Museum

Eric Drent
Philips Communications Nederland
E-mail: eric.drent@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.