Philips’ niet-invasieve MR-HIFU systeem ook klinisch inzetbaar voor behandeling van pijn

maart 4, 2011

• Philips verbreedt klinisch spectrum van het therapeutisch platform MR-HIFU
  • Non invasief alternatief voor patiënten bij wie traditionele behandelmethoden niet werken

Wenen, Oostenrijk – Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag de introductie aangekondigd van nieuwe toepassingen voor het therapeutisch platform Sonalleve MR-HIFU. De toepassingen zijn specifiek bedoeld voor palliatieve pijnbestrijding bij botkanker (botmetastase). De nieuwe MR-HIFU techniek wordt momenteel al succesvol ingezet bij de behandeling van vrouwen die vleesbomen in de baarmoeder hebben, onder meer in het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Tijdens het vorig jaar gehouden European Congress of Radiology (ECR) maakte de medische wereld voor het eerst kennis met het therapeutisch platform Sonalleve MR-HIFU. Dit platform was ontwikkeld als non-invasief alternatief voor de traditionele chirurgische behandeling van vleesbomen (fibromen en myomen) in de baarmoeder, door combinatie van MRI-beeldvorming met HIFU (high-intensity focused ultrasound)-therapie. Met deze behandelmethode blijft het ongemak voor de patiënt tot een minimum beperkt. Er is geen chirurgische ingreep en narcose nodig. Een behandeling met MR-HIFU is vrijwel pijnloos.

Palliatieve pijnbestrijding bij botmetastase

Bij veel kankerpatiënten zaaien de tumoren in een gevorderd stadium uit naar het botweefsel. Deze botmetastases, die ernstige en afmattende pijn kunnen veroorzaken, worden meestal behandeld met krachtige medicatie en/of radiotherapie. In beide gevallen treden er vaak bijwerkingen op. Sonalleve MR-HIFU, dat inmiddels CE-goedkeuring heeft ontvangen voor palliatieve pijnbestrijding bij botmetastase, biedt een non-invasief alternatief voor deze traditionele behandelmethoden. De MR-HIFU behandeling kan effectief zijn bij patiënten die geen verlichting van hun pijn hebben ervaren na bestraling. Dit is aangetoond met klinische onderzoeken, die nog altijd lopen.

De behandeling bestaat uit het richten van geconcentreerde ultrasone stralenbundels op het doelweefsel in de botmetastase. Als gevolg van de grote hoeveelheid energie die op het botoppervlak wordt gericht, stijgt de temperatuur in het weefsel tot ongeveer 60°C, wat leidt tot loslating (ablatie) van het tumorweefsel en van de gevoelige zenuwen rond het bot. De driedimensionale planning van de procedure vindt plaats met behulp van MRI-technieken, en tijdens de ablatie en de follow-upperiode wordt de temperatuur bewaakt.

Prof. Hervé Trillaud, hoofd Diagnostische Beeldvorming en Therapie van het Hôpital Saint- André in Bordeaux zegt daarover: “Onze resultaten zijn nog voorlopig, maar zeer veelbelovend: het lijkt hier om een non-invasieve therapie voor pijnbestrijding op poliklinische basis te gaan. Met MR-HIFU kunnen wij de betreffende tumor uiterst nauwkeurig in beeld brengen en behandelen, zonder dat er een percutane katheter of sonde hoeft te worden ingebracht.”

UMC Utrecht gaat van laesies in borst behandelen

Ook kondigde Philips vandaag aan dat in het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht) het eerste prototype van het MR-HIFU-systeem specifiek voor de behandeling van laesies in de vrouwenborst is geïnstalleerd. Dit systeem speciaal voor onderzoek bestaat uit een nieuwe ringvormige configuratie met een transducer en robot die zich aanpast aan de vorm van de borst. Het systeem zal worden beoordeeld en verder worden ontwikkeld door onderzoeksteams van Philips en het UMC Utrecht, in een reeks klinische studies voor de behandeling van goedaardige fibroadenomen en kwaadaardige vormen van borstkanker.

“De ontwikkeling van deze non-invasieve beeldgeleide ablatietechniek zal zeker zijn plaats vinden in het nog jonge gebied van de beeldgeleide therapie binnen de oncologie,” meent prof. Willem Mali van de afdeling Radiologie in het UMC Utrecht. “Het belang van ablatietechnieken bij borstkanker is vooral toegenomen door de snelle groei van screeningprogramma’s voor borstkanker. Gevolg is dat nu ook zeer kleine tumoren kunnen worden opgespoord. Met MR-HIFU is de behandeling van dergelijke tumoren veel eenvoudiger geworden en wordt de patiënt veel meer ontzien dan bij een vergelijkbare chirurgische procedure.” Het Sonalleve MR-HIFU-borstplatform is ontwikkeld met financiële steun van het CTMM (Center for Translational Molecular Medicine) in Eindhoven.

Het MR-HIFU systeem van Philips is, in afwachting van goedkeuring in het kader van Artikel 510(k) van de Amerikaanse Food, Drug and Cosmetic Act, nog niet op de markt in de Verenigde Staten.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Tel. +31 (0)40 27 80125
Mob. +31 (0)6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtings-toepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.