Philips investeert € 2 miljard in groene innovaties tot 2015


In 2010 gezonde groei van omzet uit Groene Producten

februari 18, 2011

Amsterdam — Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat Philips tot 2015 € 2 miljard wil investeren in Groene Innovaties. Daarmee wil Philips duurzaamheid in alle drie de sectoren van het bedrijf verder stimuleren. In 2010 is het bedrag dat Philips investeert in Groene Innovaties opgelopen tot € 1 miljard, waarmee de doelstelling twee jaar eerder dan gepland is gehaald. In 2010 werd 38% van de totale omzet gegenereerd door Groene Producten (2009: 31%).
 
“Wij zien duurzaamheid niet alleen als groeimotor, maar als een integraal onderdeel van het DNA van Philips”, aldus Rudy Provoost, voorzitter van de Philips Sustainability Board en CEO van Philips Lighting. “Door onze investeringen in Groene Innovaties te verdubbelen tot aan 2015, onderstrepen we onze ambitie om zinvolle en duurzame oplossingen op het gebied van welzijn en gezondheid te leveren. Die inzet past ook in onze groeistrategie Vision 2015 die wereldwijde trends – zoals de behoefte aan meer duurzame en energiezuinige producten en oplossingen – als uitgangspunt heeft.”

 

Meer omzet Groene Producten in 2010
De gestegen omzet uit Groene Producten – als percentage van de totale omzet in 2010 – werd voornamelijk gehaald door de aandacht van Philips voor EcoDesign binnen alle sectoren, een proces dat is gericht op het ontwikkelen van producten die gedurende hun levenscyclus het milieu beduidend minder belasten.

 

Een recente introductie van een Groen Product bij Philips Healthcare is bijvoorbeeld het patiëntbewakingssysteem Philips Essential, dat is gericht op de klinische werkstroom en patiëntveiligheid tijdens het vervoer van patiënten. Deze innovatie verbruikt 48% minder energie, weegt 72% minder (ook de verpakking weegt 32% minder) en beschikt over een loodvrije accu.

 

Een van de meest opvallende Groene Producten die Consumer Lifestyle onlangs heeft geïntroduceerd, is de Econova, de eerste televisie ter wereld die vrij is van pvc en broomhoudende brandvertragers. Bovendien heeft dit toestel niet alleen het EU-energielabel ‘A+’ gekregen, maar is het ook door de EISA (European Imaging and Sound Association) uitgeroepen tot ‘European Green TV 2010-2011’.

 

De divisie Lighting was verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de totale omzet uit Groene Producten en heeft opnieuw belangrijke vooruitgang geboekt met de marktintroductie van de 12 watt-lamp EnduraLED, het eerste alternatief in de verlichtingsindustrie voor de traditionele gloeilamp van 60 watt. Deze lamp werd bij de Tomorrow Awards 2010 van de ALA (American Lighting Association) bekroond als beste LED-vervangingslamp en is door het tijdschrift Popular Science uitgeroepen tot ‘Product van het Jaar 2010’.

 

Het duurzaamheidverslag voor 2010 is een integraal onderdeel van het Philips-jaarverslag voor 2010 dat is te vinden op: http://www.annualreport2010.philips.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Philips Communications Nederland
Tel: +31 40 278 3964
E-mail: eric.drent@philips.com

.

Over Koninklijke Philips Electronics N.V.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, evenals lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.

Over Groene Producten van Philips

Groene Producten bieden een duidelijk milieuvoordeel op één of meer Groene Aandachtsgebieden: energiezuinigheid, verpakking, gevaarlijke stoffen, gewicht, afvalverwerking/hergebruik en betrouwbaarheid tijdens de gehele levensduur. Daarnaast wordt de zogeheten ‘LifeCycle’-methode toegepast om de totale milieuprestatie van een product te bepalen. Daarmee kunnen de milieueffecten van een product tijdens de hele levenscyclus worden geanalyseerd (grondstoffen, productie, gebruik en verwerking van het product bij het afdanken). Groene Producten moeten op één van deze Groene Aandachtsgebieden duidelijk beter te scoren (ten minste 10%) dan het referentieproduct, meestal een concurrerend product of een eerder product binnen een bepaalde productreeks. Vanwege de verschillen in de productportfolio’s hebben de sectoren aanvullende criteria opgesteld voor Groene Producten.

.