De Philips Econova led-tv krijgt A+ energielabel

februari 3, 2011

Amsterdam (Nederland) – Philips heeft vandaag bekendgemaakt dat zijn Econova led-tv, uitgeroepen tot European Green TV 2010-20111, bij de lancering van de Europese energielabels voor televisies, de groene A+-classificatie zal krijgen. Bovendien zullen alle actuele led-tv's van Philips in aanmerking komen voor een Europees groen energielabel A, B of C. Hierdoor neemt Philips met zijn televisies de leiding in de TV sector op het gebied van energie-efficiëntie. Philips verlaagt niet alleen het energieverbruik van zijn televisies, maar blijft ook de recycleerbaarheid ervan verbeteren, door zowel meer gerecycleerde materialen te gebruiken in nieuwe producten als ervoor te zorgen dat zijn producten makkelijker te recycleren zijn.

Europees energielabel
Philips zal vanaf februari 2011 het Europese energielabel gebruiken op zijn televisies. Dit zal de consumenten helpen makkelijker te bepalen wat het energieverbruik is van de televisie die ze willen kopen. Televisies hebben een belangrijk aandeel in de totale elektriciteitsconsumptie van gezinnen in de Europese Unie. De televisies van de verschillende fabrikanten vertonen echter erg uiteenlopende waarden in termen van energie-efficiëntie. Het nieuwe energielabel werd in het leven geroepen om de energie-efficiëntie van televisies te verbeteren en zal het voor de EU mogelijk maken om een jaarlijkse besparing in het elektriciteitsverbruik te realiseren van 6500 miljoen euro tegen 20202.

Holistisch milieuvriendelijk ontwerp
Als leider op het vlak van duurzaam ondernemen, staat Philips helemaal achter de invoering van het Europese energielabel. Philips streeft er steeds naar de consumenten te helpen om hun impact op het milieu te verminderen. Philips verlaagt niet alleen het energieverbruik van zijn apparaten, maar doet er ook alles aan om minder materialen te gebruiken in de productie en de verpakking, alsook om het gebruik van gevaarlijke stoffen te beperken en de recycleerbaarheid te verbeteren.

Vorig jaar bracht Philips de Econova led-tv uit met een afstandsbediening op zonne-energie. De Econova led-televisie (42PFL6805) werd door de European Imaging & Sound Association (EISA) uitgeroepen tot European Green TV 2010-2011 omdat het op een holistische manier de milieuproblematiek aanpakt zonder de prestaties in het gedrang te brengen. De Econova led-tv komt in aanmerking voor een Europees A+ energielabel.

De Econova led-tv past de meest recente led-verlichtingtechnologie toe om het energieverbruik met maar liefst 60 %3  terug te schroeven zonder de prestaties in het gedrang te brengen. De televisie is namelijk voorzien van een Zero Power schakelaar: als de tv uitgeschakeld is verbruikt ze 0 watt. De Econova led-tv is gemaakt van reeds gebruikte materialen die makkelijk te recycleren zijn. Maar nog steeds straalt de Econova led-tv hoogstaande kwaliteit uit, dankzij de behuizing in hoogstaand aluminium.

Bij de ontwikkeling van de Econova led-tv werd ook het gebruik van gevaarlijke bestanddelen verder verminderd. De televisie is vrij van pvc en broomhoudende vlamvertragers en is bovendien ontworpen om makkelijk gerecycleerd te worden. De verpakking bevat geen schokbeschermers in polystyreen noch plastic zakken, waardoor hij 100 % recycleerbaar is.

Het Europese energielabel, dat verplicht afgebeeld moet worden vanaf eind 2011, zal duidelijk zichtbaar zijn voor de consumenten die een nieuwe televisie willen kopen en zal ze doen beseffen hoe makkelijk ze hun impact op het milieu kunnen verlagen.

1 De titel van European Green TV 2010-2011 werd door de EISA toegekend aan de Philips 42" Econova tv (42PFL6805).

2 Raming op basis van een besparing van 43 Twh aan een gemiddelde energieprijs van 0,152 EUR/Kwh (bron: http://www.energy.eu/

3 De Philips Econova led-tv (42PFL6805) verbruikt 60 % minder energie ten opzichte van zijn voorganger.

Voor meer media informatie kunt u contact opnemen met:

Saskia Maas

Senior Manager PR, Philips Consumer Lifestyle

Tel.: 040 – 2785 030

Email: saskia.maas@philips.com

Voor consumentenvragen over de Econova led-tv kunt u ons bereiken op 0800-0230076 (gratis) of via www.support.philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 119.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 25.4 miljard in 2010 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.