Nederlander onbewust van gevaren slechte mondhygiëne op gezondheid

Onderzoek wijst uit dat het risico op hartaandoeningen met 70% toeneemt bij volwassenen met slechte mondhygiëne.

december 2, 2010

Amsterdam – Nederlanders zijn zich niet bewust van de risico’s van een slechte mondhygiëne op de gezondheid. 80% van de Nederlanders weet niet dat de gezondheid van de mond van invloed is op o.a. hartziekten. Tevens geeft 1 op de 5 Nederlanders toe beter voor zijn gebit te moeten zorgen. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek1 naar mondhygiëne. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Philips Sonicare.

Het verwaarlozen van tandvlees kan leiden tot uiteenlopende mondproblemen die ernstige gevolgen voor de gezondheid kunnen hebben. Uit recent Brits onderzoek2 blijkt dat er een direct verband is tussen mondhygiëne en hartaandoeningen. Het onderzoek toont aan dat een slechte mondhygiëne resulteert in een 70% hoger risico op dergelijke aandoeningen. Slechte mondhygiëne is daarnaast in verband gebracht met een slechte controle van de bloedsuikerspiegel (diabetes mellitus) en complicaties tijdens de zwangerschap34.

Tanden levenslang gezonder houden
Philips Oral Healthcare gelooft dat goede gewoontes in mondverzorging mensen kan helpen hun tanden een leven lang in goede conditie te houden. In tegenstelling tot vroeger, hoort tandverlies of een kunstgebit niet per definitie meer bij het ouder worden. De gepatenteerde technologie van de Philips Sonicare tandenborstels stelt iedereen in staat om – naast het reguliere tandartsenbezoek – zelf op effectieve en zachte manier de tanden te verzorgen.

De nieuwe Sonicare FlexCare+ van Philips maakt gebruik van gepatenteerde sonische technologie om 31.000 borstelbewegingen per minuut te produceren, heeft een unieke reinigende werking en vijf verschillende poetsstanden. De borstel stuwt vloeistof tussen de tanden en langs de tandvleesvleesrand, waardoor deze in topconditie blijven.

Met de nieuwe Sonicare Flexcare+ van Philips is het mogelijk om het volledige gebit nu nog eenvoudiger gezond te houden, het systeem verbetert – ten opzichte van de handtandenborstel - de gezondheid van het tandvlees in slechts twee weken5.

Poetsende Nederlanders
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat 65,6% van de Nederlanders elektrisch poetsen de beste manier vindt om de tanden te verzorgen. Dit terwijl nog steeds meer dan helft van de Nederlanders (51,1%) met een handtandenborstel poetst. Een kwart van de Nederlanders geeft aan een verzorgd gebit belangrijker te vinden dan een gezonde huid, goede darmflora, slanke lijn, mooie ogen en mooi haar. Op de tweede plaats staat verzorgde kleding (23,9%). Ook zijn Nederlanders vrij zuinig op hun tandenborstel, ze gebruiken eerder de tandenborstel van iemand anders dan dat ze hun eigen tandenborstel aan iemand uitlenen.

Referenties

1 Dit onderzoek is uitgevoerd door DirectResearch onder 500 respondenten, representatief voor de Nederlandse bevolking

2 www.gumdiseaseinfo.co.uk
3 Skamagas M, Breen TL, LeRoith D. Update on diabetes mellitus: prevention, treatment, and association with oral diseases. Oral Dis 2008. Mar;14(2):105-14
 www.ada.org/public/topics/pregnancy.asp
5 DRC0405 (op te vragen bij Philips Sonicare)

Videocollectie

Beeldmateriaal

www.flickr.com

Voor meer media informatie kunt u contact opnemen met:

Saskia Maas
PR manager, Philips Consumer Lifestyle
Email: saskia.maas@philips.com
Tel: 040-2785030

Voor consumentenvragen over dit product kun u ons bereiken op 0800-0230076 (gratis) of via www.support.philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.