Philips licht groeiplannen van sector Consumer Lifestyle voor opkomende markten toe tijdens bijeenkomst met financieel analisten

december 1, 2010

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) komt vandaag tijdens een bijeenkomst met investeerders en financieel analisten met marktnieuws over zijn sector Consumer Lifestyle. Directieleden van Consumer Lifestyle, onder wie CEO Pieter Nota, geven nadere informatie over het plan van de sector om de omzetgroei in strategische bedrijfsonderdelen en regio's te stimuleren. Er is speciale aandacht voor opkomende markten, waar Consumer Lifestyle op lokaal niveau investeert in het realiseren van nieuwe marketing-, ontwerp- en innovatiemogelijkheden.

“We nemen leidende posities in op het gebied van gezondheid en welzijn, en hebben een wereldwijde vertegenwoordiging en een sterk merk, met name op opkomende markten”, aldus de heer Nota, die sinds 1 september CEO van Consumer Lifestyle is. “We zullen ons in 2011 sterker gaan richten op groei, waarbij investeren in belangrijke categorieën en markten prioriteit heeft. We zullen de positie van onze sector op opkomende markten verder versterken en blijven werken aan de winstgevendheid van het onderdeel Television.”

Ten aanzien van het plan om de positie van de sector op opkomende markten te versterken, zal de heer Nota nadere details geven over de voorgenomen overplaatsing van de leiding van Domestic Appliances naar Sjanghai en de oprichting van een nieuw innovatiecentrum in die stad. Deze maatregelen moeten zorgen voor de nodige snelheid en focus om te voldoen aan de wensen van lokale consumenten.

De heer Nota zal ook zijn inzichten delen met betrekking tot het bedrijfsonderdeel Television, waar in 2010 een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorig jaar is geboekt. Deze verbetering is het resultaat van de lopende kostenverbeteringen, leveringspartnerships en (op bepaalde markten) merklicentieovereenkomsten. Door de lastige marktomstandigheden en een onvoorziene vertraging in de afronding van de voorgenomen merklicentieovereenkomst tussen Philips en TPV Technology in China (die naar verwachting eind 2010 zal worden gesloten) zal bij Television echter sprake zijn van een gecorrigeerd EBITA-verlies van 2 à 3% op een omzet van circa EUR 3 miljard voor het jaar als geheel.

Philips zal vandaag zijn verwachtingen voor de groep voor 2010 als geheel opnieuw bevestigen: een aanzienlijke overschrijding van de beoogde 10% EBITA, gecorrigeerd voor herstructureringen en overnamegerelateerde lasten, ondanks de lagere resultaten bij Television.

Tot besluit van de Capital Markets Day geeft Group Controller Jan van Leeuwen een toelichting over zaken omtrent de financiële verslaggeving. De heer Van Leeuwen zal in zijn bijdrage ook mededelen dat de eerstvolgende Algemene Aandeelhoudersvergadering zal plaatsvinden op 31 maart 2011. Dat is later dan aangekondigd en heeft als aanleiding een wetswijziging in Nederland betreffende jaarvergaderingen.

De presentaties beginnen om 10.00 uur (CET) en zijn tevens te volgen als webcast. Gebruik deze link om de webcast te beluisteren en de dia’s te downloaden die gedurende de dag zullen worden gebruikt.

Joost Akkermans
E-mail: joost.akkermans@philips.com

Joon Knapen
E-mail: joon.knapen@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.