Philips introduceert röntgensystemen gericht op bevordering patiëntenzorg

De Juno DRF en DigitalDiagnost – ER Wireless zijn een nieuwe stap in de ontwikkeling van flexibele, patiëntgerichte diagnostische zorg

december 1, 2010

Chicago (Verenigde Staten) – Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) presenteert vandaag de Juno DRF en de DigitalDiagnost – ER Wireless, twee veelzijdige diagnostische röntgensystemen die een nieuwe stap vormen in de vooruitgang van patiëntenzorg. De innovatieve systemen zijn te zien op de 96e jaarvergadering van de RSNA (Radiological Society of North America) in Chicago en zijn een uitstekend voorbeeld van Philips’ inzet voor de slimme integratie van technologieën ten behoeve van betere medische resultaten en toegevoegde waarde voor zorgstelsels.

“Hoewel röntgentechnologie als modaliteit bijna als ‘klassiek’ geldt, bieden wij dit jaar echt iets nieuws op dit gebied: het systeem DigitalDiagnost – ER Wireless is een speciale digitale radiografieoplossing voor de spoedeisende hulp, verkoeverkamers en trauma-afdelingen”, aldus Gene Saragnese, algemeen directeur Imaging Systems bij Philips Healthcare. “Door ons aanbod uit te breiden met de Juno DRF en DigitalDiagnost – ER Wireless brengen we precisieradiografie en -fluoroscopie op een hoger plan. We zetten technologieën in waar ze het hardst nodig zijn, met name gericht op spoedeisende situaties, en daarnaast verschaffen we ziekenhuizen kosteneffectieve oplossingen die de zorgverlening vereenvoudigen.”

De Juno DRF*, een op afstand bedienbaar vlakke-detectorsysteem, is als eerste in de Verenigde Staten geïntroduceerd en combineert digitale radiografie- en fluoroscopieapplicaties in één systeem, dat daardoor een groot aantal toepassingen biedt. De dubbel-beeldmodus zorgt voor efficiënter ruimtegebruik, een vlottere werkstroom en een hogere doorloopsnelheid van patiënten. Met dit twee-in-één-systeem kunnen alle gangbare radiografieprocedures en maag-darm-, tomografie- en vaatonderzoeken worden uitgevoerd. Dankzij de unieke, 180 cm lange SID (Source Image Distance, bron-beeldafstand) en de hoge draagcapaciteit van de tafel (tot 284 kg) die patiënten niet in hun bewegingen beperkt, is het systeem geschikt voor uiteenlopende onderzoeken en patiënttypes. De mogelijkheden van het systeem kunnen worden uitgebreid met een optionele functie voor beeld-stitching en een pakket voor vasculaire beeldvorming. De Juno DRF is sinds januari 2010 in West-Europa op de markt.

“Onze instelling had grote belangstelling voor de Juno DRF vanwege de klinische flexibiliteit, de voordelen voor patiënten en de mogelijkheden die het systeem biedt als volledig digitaal platform, waarmee we de efficiëntie van onze afdeling kunnen verhogen”, aldus Eldon Dyer, directeur van de afdeling Diagnostic Imaging van het Yuma Regional Medical Center in Yuma, gelegen in de Amerikaanse staat Arizona. “De extra gewichtscapaciteit en de mogelijkheden voor bediening op afstand en flexibele inrichting van ruimtes hebben concrete voordelen voor ons zorgteam en bieden onze patiënten de optimale zorgervaring die ze mogen verwachten.”

Met de radiografieconfiguratie van de DigitalDiagnost – ER Wireless staat de hardware en randapparatuur – die de toegang tot de patiënt vaak belemmert – niet meer in de weg, zodat het maken van beelden bij patiënten in kritieke toestand op de spoedeisende hulp, trauma-afdeling en in verkoeverkamers gemakkelijker verloopt. Dankzij de snoerloze vormgeving van de degelijke draagbare detector met ingebouwde handgreep is het systeem zelfs bij de lastigste anatomische zichthoeken gemakkelijk te manoeuvreren, waardoor het in spoedeisende situaties probleemloos zijn werk kan doen. Het risico van storing door de draadloze detector van kritieke medische apparatuur is minimaal.

*De Juno DRF is in Canada niet op de markt.

Steve Kelly
Philips Healthcare
Tel.: +1 (425) 487 7479
E-mail: steve.kelly@philips.com

Ian Race
Philips Healthcare
Tel.: +1 (978) 659 4624
E-mail: ian.race@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.