De Philips Wake-up Light helpt inwoners van een stad aan de Noordpool in de winter makkelijker uit bed te komen

november 25, 2010

Amsterdam – Fris en fruitig opstaan om een nieuwe dag te beginnen is niet gemakkelijk in de meest noordelijke stad ter wereld op 78° noorderbreedte. De inwoners van Longyearbyen, in het Noorse Svalbard, leven namelijk vier wintermaanden lang gedurende 24 uur per dag in volledige duisternis.

In het kader van 's werelds grootste veldexperiment op het gebied van lichttherapie zijn ongeveer 115 vrijwilligers in Longyearbyen de Philips Wake-up Light gaan gebruiken. Het experiment is pas twee weken geleden in gang gezet, maar nu al blijkt dat natuurlijk wakker worden met licht een positief effect heeft op het ontwaken. Driekwart (76%) van de inwoners, die voor de start van dit veldexperiment* verklaarde tijdens de wintermaanden moeilijk uit bed te kunnen komen, vindt het nu gemakkelijk om ’s ochtends op te staan.

"Met het experiment in Longyearbyen zoekt Philips naar de bevestiging van wat wetenschappers al decennialang weten over onze behoefte aan natuurlijke lichtsignalen om normaal te functioneren", aldus Dan Adams, expert in lichttherapie en Senior Application Scientist bij Philips. "Licht regelt onze interne biologische klok die overdag actieve hormonen en ’s nachts slaaphormonen produceert. Wanneer we wakker worden zonder zonsopgang, produceert ons lichaam niet voldoende actieve hormonen voordat we opstaan. Hierdoor voelen we ons moe en futloos. Klinisch is aangetoond dat de Philips Wake-up Light, door het nabootsen van een zonsopgang, mensen helpt op een meer natuurlijke manier wakker te worden. Uit de eerste resultaten van de vrijwilligers in Longyearbyen blijkt dat hun humeur, hun energieniveau en het gemak waarmee ze wakker worden flink zijn verbeterd sinds ze de Philips Wake-up Light gebruiken."

De meeste vrijwilligers (72 %) verklaarden op 20 oktober, voor aanvang van het experiment, dat ze tijdens de wintermaanden moeilijk uit bed konden komen. Sinds ze de lampen gebruiken, ervaart echter 63 % van hen de positieve impact van de Philips Wake-up Light op het humeur. Maar liefst 67% van de vrouwen noemt een verbetering van het humeur tijdens de eerste twee weken. Van de mannen ervaart 55% hetzelfde effect. De meerderheid van de mannen merkt een verbetering in het energieniveau op.

Niet alleen volwassenen ervaren positieve effecten na gebruik van de Philips Wake-up Light. Ook tieners in Longyearbyen blijken door de lichttherapie een beter humeur te genieten en minder problemen te hebben met opstaan. Het wakker maken van tieners in de ochtenden blijkt voor driekwart (74%) van de inwoners met schoolgaande kinderen eenvoudiger te worden. Dit is een indrukwekkend cijfer, aangezien Longyearbyen 2000 inwoners heeft waarvan 15% kind is.

Twee recente wetenschappelijke studies rond de Philips Wake-up Light, gepubliceerd in de zomer van 2010**, komen qua conclusies grotendeels overeen met de eerste antwoorden van de inwoners van Longyearbyen. De deelnemers aan deze studies, die op werkdagen moeite hadden met opstaan, merkten na twee weken wakker worden met de Philips Wake-up Light een verbetering in hun energieniveau, humeur en concentratie. Ze stelden ook vast dat ze 20 minuten eerder volledig alert waren dan wanneer ze wakker werden met een gewone wekker.

"Wat deze meest recente studies, gekoppeld aan het veldonderzoek in Longyearbyen, bevestigen is dat licht een vitaal onderdeel is van onze slaap- en waakpatronen. In klinische tests werd vastgesteld dat natuurlijk wakker worden met daglicht gezonder is. Het is fascinerend om te zien dat gelijkwaardige en zelfs nog meer expliciete resultaten blijken uit de test met de vrijwilligers in Longyearbyen. Zo willen bijvoorbeeld de meeste vrouwen in Longyearbyen, na twee weken wakker worden met de Philips Wake-up Light, hun wekker wegdoen. Het onderzoek in Longyearbyen wordt komende maand voortgezet; het zal dus interessant zijn om te zien of deze resultaten op alle leeftijden van toepassing zijn. Verder onderzoek zal formeel bewijs moeten leveren over het verband tussen natuurlijk wakker worden met licht en de verbeteringen in de slaapkwaliteit van mensen", aldus Adams.

Een documentaire van de bekroonde filmmaker Doug Pray over de 115 vrijwilligers in Longyearbyen kan bekeken worden op www.philips.com/wakeup. De vrijwilligers delen hun ervaringen ook op Facebook (www.facebook.com/philips.wakeup).
- Einde -

Opmerkingen voor de redacteurs:
De online-enquête onder 115 inwoners van Longyearbyen (Noorwegen) werd in oktober en november 2010 uitgevoerd door Opinion Matters.

* Antwoorden zijn gebaseerd op onderzoek uitgevoerd door Opinion Matters in september 2010.

** Studie 1: Gimenéz MC, Hessels M, van de Werken M, De Vries B, Beersma DGM, Gordijn MC. Effects of artificial dawn on subjective ratings of sleep inertia and dim light melatonin onset. Chronobiol. Int. 2010;27:1219.
Studie 2: Werken MV, Gimenez MC, De Vries B, Beersma DG, Van Someren EJ, Gordijn MC. Effects of artificial dawn on sleep inertia, skin temperature, and the awakening cortisol response. J Sleep Res 2010;19:425.

Saskia Maas
PR manager, Philips Consumer Lifestyle
Email: saskia.maas@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.