Philips kondigt wereldwijde samenwerking met Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD) aan

november 17, 2010

Amsterdam, Nederland  – Op ‘World COPD Day 2010’ maakte Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) bekend dat de onderneming gaat samenwerken met het Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease (GOLD). World COPD Day is een jaarlijks terugkerend wereldwijd evenement dat is gericht op meer bewustwording en betere zorg voor mensen met chronische obstructieve longziekten (COPD).

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden circa 50 miljoen mensen over de hele wereld aan COPD en jaarlijks overlijden bijna 3 miljoen mensen eraan. Bovendien is COPD in hoge mate ondergediagnosticeerd: recent onderzoek geeft aan dat 25 tot 50 procent van het aantal gevallen niet wordt ontdekt.

“Philips is trots op de samenwerking met GOLD. We zijn ervan overtuigd dat op deze manier een gezamenlijk platform wordt gecreëerd dat beide partners in staat stelt om COPD-patiënten betere toegang te geven tot effectieve behandelingen”, aldus Brent Shafer, Executive Vice President van Philips Home Healthcare Solutions. “We zijn vastbesloten om een volledig aanbod van oplossingen voor de optimale behandeling van COPD-patiënten aan te bieden, van systemen voor medicatietoediening tot zuurstof- en beademingstherapie.”

Als onderdeel van deze ambitie voor het leveren van innovatieve en betekenisvolle oplossingen heeft Philips onlangs het nieuwe UltraFill-systeem in de Verenigde Staten geïntroduceerd, waarmee patiënten met luchtwegaandoeningen hun zuurstofondersteuning in de thuisomgeving op een eenvoudiger wijze kunnen gebruiken. Het systeem bestaat uit een vaste zuurstofconcentrator, een voorziening om de cilinders met een luchtdruk van 200 bar te vullen en duurzame cilinders voor de toediening van zuurstof. Het systeem komt op een kostenbesparende wijze tegemoet aan de behoeften van patiënten in uiteenlopende situaties, zoals mensen die zeer actief zijn of patiënten die continue zuurstoftoediening nodig hebben. Het UltraFill-vulsysteem wordt binnenkort ook in Europa op de markt gebracht.

Bij COPD-patiënten worden de luchtwegen in de longen geleidelijk nauwer, waardoor de luchtstroom in en uit de longen minder is en kortademigheid ontstaat. In de eerste fase van de aandoening hebben patiënten daar vooral tijdens fysieke inspanningen last van. Naarmate de ziekte voortschrijdt, doet de kortademigheid zich echter ook voor tijdens gewone, dagelijkse activiteiten.

“Een gezonde levensstijl speelt een belangrijke rol bij de behandeling van deze aandoening. Het is echter essentieel om mensen met COPD zoveel mogelijk behandelingsmogelijkheden te bieden. Naast de UltraFill-zuurstofsystemen biedt Philips daarom een reeks andere apparaten voor optimale medicatietoediening bij COPD-patiënten, evenals een volledig assortiment zuurstofconcentratoren voor de behandeling van deze patiënten”, aldus Shafer.

Het GOLD-initiatief (www.goldcopd.com) werd in 1997 opgezet in samenwerking met verschillende gezondheidsinstanties uit de hele wereld, waaronder de Wereldgezondheidsorganisatie. Als onderdeel van zijn missie heeft GOLD als doel om het ziekte- en sterftecijfer terug te dringen door de uitvoering en beoordeling van effectieve diagnose- en beheersingsprogramma’s. Philips deelt met GOLD de ambitie om COPD-patiënten betere toegang tot effectieve behandelingen te geven.

Voor persvoorlichting kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 (0)6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.