Ruud Gal (Lightlabs) wint ‘Aanmoedigingsprijs Diversiteit 2010’

november 5, 2010

Utrecht, Nederland - Ruud Gal, Senior Director Innovation Strategy bij Philips LightLabs, heeft de ‘Aanmoedigingsprijs Diversiteit 2010’ gewonnen. De prijs, een initiatief van training- en coachinginstituut Direction, werd uitgereikt tijdens het 4e Female Leadership & Diversity Congres’. Het congres, dat vorige week dinsdag in Utrecht plaatsvond, stond in het teken van man/vrouw-diversiteit en leiderschap.


Ruud Gal ontving de prijs uit handen van Esther Mollema, directeur Direction. Zij prees hem voor zijn bijdragen aan het creëren van een ‘mens’-vriendelijke cultuur en het veranderen van de managementstijl binnen Lightlabs, een onderdeel van Philips Lighting. Gal is lid van de D&I Council (Diversity & Inclusion), die in juli binnen Philips werd geformeerd. De council stelt zich ten doel bijdragen te leveren aan het opbouwen van een divers werknemersbestand, dat een reflectie is van de klanten en markten die we bedienen.


 “Met een divers werknemersbestand versterken we onze positie om de klantenwensen beter in kaart te brengen en in te spelen op hun behoeften”, aldus Ruud Gal. “Een inclusieve werkomgeving, waarin iedereen gerespecteerd wordt om zijn of haar persoonlijke bijdrage en talenten, vergroot de betrokkenheid van medewerkers, leidt tot betere besluitvorming en verhoogt de innovatiekracht en creativiteit.”  Volgens hem is Philips Lighting vanuit een veranderende businesscontext nadrukkelijk op zoek naar een meer open cultuur. “Wij zijn op zoek naar aanpakken om de afstemming tussen mensen te verbeteren, dat wil zeggen: beter luisteren naar – en inleven in – de ander.”


Een van die aanpakken was een actieve training waarbij het Management Team en alle medewerkers van Lightlabs bewust werden gemaakt van vooroordelen en stereotype beelden, zogeheten ‘mindbugs’,  die hun keuzes kunnen beïnvloeden. Als follow-up van deze training heeft Gal, samen met Linda Hoebers (afstudeerder), een test ontwikkeld die medewerkers bewust maakt van hun onbewuste voorkeuren ( ‘bias’)  ten aanzien van geslacht en leiderschap. Medewerkers die deelnemen aan de test krijgen teruggekoppeld hoe groot hun eigen ‘bias’ is, om zodoende de invloed hiervan op hun eigen besluitvorming inzichtelijk te maken. Alle medewerkers van LightLabs is gevraagd de test te doen.


Gal hoopt dat meer bedrijven zijn voorbeeld willen volgen; bij de aanvaarding van de prijs bood hij aan om de test aan een breed publiek ter beschikking te stellen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eric Drent
Philips Communications Nederland
Tel: +31 40 278 3964
E-mail: eric.drent@philips.com

.

Over Koninklijke Philips Electronics N.V.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.