Philips en Electron introduceren eerste CT-scanner van Russische makelij voor de Russische markt

oktober 29, 2010

Sint-Petersburg, Rusland - Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) en Electron, een toonaangevende Russische producent van medische apparatuur, hebben vandaag bekendgemaakt dat de eerste in eigen land gemaakte CT-scanner (CT = Computed Tomography) na klinische validatie in gebruik is genomen in het ziekenhuis voor oorlogsveteranen in Sint-Petersburg. De twee bedrijven hebben van de bevoegde autoriteiten het groene licht gekregen om de scanner – die speciaal voor de Russische zorgsector is ontwikkeld – in heel Rusland op de markt te brengen.

De zgn. ‘16-slice’ CT-scanner en alle bijbehorende randapparatuur zijn vervaardigd in de productiefaciliteiten van Electron in Sint-Petersburg. De hardware en software voor de opslag en verwerking van medische gegevens zijn afgestemd op de specifieke behoeften van Russische ziekenhuizen. Zo is het de eerste scanner met een Russisch-talige gebruikersinterface, wat cruciaal is om diagnostische procedures doeltreffender te maken en medisch personeel goed op te kunnen leiden.

Hart- en vaatziekten en kanker zijn – in lijn met mondiale trends – de belangrijkste doodsoorzaken in Rusland. Systemen voor medische beeldvorming, zoals CT-scanners, zijn uitgegroeid tot krachtige hulpmiddelen die door artsen worden gebruikt om deze aandoeningen te diagnosticeren en te behandelen.

“We zijn dolblij dat ons ziekenhuis deze geavanceerde CT-scanner van Russische bodem als eerste mag gebruiken, en we zijn uitermate tevreden over de resultaten van de klinische onderzoeken”, aldus Jevgeni Ageenko, directeur van het ziekenhuis voor oorlogsveteranen in Sint-Petersburg en eredoctor van de Russische Federatie. “Tot voor kort hadden we alleen de beschikking over een geïmporteerde 2-slice scanner, maar met deze scanner kunnen we de capaciteit van onze diagnostische CT-procedures uitbreiden en de kwaliteit van onze klinische onderzoeken aanzienlijk verbeteren.”

“Bij het ontwikkelen van ons eerste gezamenlijke product wilden we voldoen aan de specifieke vereisten van het Russische zorgstelsel en een oplossing op maat bieden voor Russische zorgverleners”, aldus Ronald de Jong, CEO Emerging Markets voor Philips Healthcare. “Vandaag kunnen we zeggen dat we dit doel hebben bereikt, en ik hoop dat ziekenhuizen in heel Rusland het voorbeeld van Sint-Petersburg zullen volgen, want het is hoog tijd dat artsen en patiënten in Rusland toegang krijgen tot de nieuwste diagnostische apparatuur.”

“Philips en Electron hebben op alle niveaus van de ontwikkeling, productie en vermarkting samengewerkt, hetgeen ons samenwerkingsverband uniek maakt op de Russische markt,” zegt Alexander Elinson, CEO van Electron. “Ik ben ervan overtuigd dat geavanceerde medische apparatuur van eigen bodem een impuls zal vormen voor de lokale medische industrie en zal bijdragen aan verdere innovatie in de Russische zorgsector. Daarnaast zal het Rusland minder afhankelijk maken van de import van medische apparatuur.”

15% van de hightechcomponenten die worden gebruikt in de door Philips-Electron vervaardigde CT-scanner is in Rusland zelf ontwikkeld en geproduceerd. Het doel van de partners is om dit percentage in de komende drie jaar op te schroeven naar 51%. In de toekomst willen Philips en Electron hun productaanbod uitbreiden met een 64-slice CT-scanner, zeer geavanceerde echografiesystemen en een in eigen land geassembleerde MRI-scanner.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Telefoon: 040 - 27 80125
Mobiel: 06 10 55 8116
Email: joost.maltha@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.