Philips Wake-up Light helpt inwoners Noordpoolgebied de winter door

oktober 18, 2010

In de aanloop naar de campagne 'Wake up the Town' verwacht 94% van de inwoners uit het Noorse Longyearbyen dat de Wake-up Light een positieve impact zal hebben op het wakker worden, zo blijkt uit een nieuwe studie.


Amsterdam – Nu in Longyearbyen (Noorwegen) de zon voor het laatst ondergaat tot de lente, neemt het aantal toeristen af en kunnen de stadsbewoners genieten van de magie van sterrenhemels, het spectaculaire noorderlicht en de ritten in de sneeuwmobiel. Echter 44% van de inwoners ziet op tegen de naderende winter, omwille van het gebrek aan zon.

 

De winter in het Arctisch gebied is een speciale tijd van het jaar, maar fris en monter wakker worden op een normaal tijdstip is er een ware uitdaging. De overgrote meerderheid van de inwoners (72%) van Longyearbyen geeft toe dat ze in deze periode maar moeilijk uit bed kunnen komen. Anderzijds verwacht maar liefst 94% dat de Wake-up Light een oplossing kan bieden, dankzij het licht dat geleidelijk aan verspreid wordt en een zonsopgang in de slaapkamer nabootst. Op die manier wordt het lichaam langzaam voorbereid op het ontwaken.

 

Tijdens de wintermaanden ligt het energieniveau bij de mens lager: 65% van de respondenten voelt zich minder energiek en 48% bevestigt dat ze minder actief zijn. 59% van de inwoners blijft meer binnen dan in de warme, heldere zomermaanden; 83% van de inwoners bevestigt dat ze zich dan energieker voelen.



  

De duisternis, stilte en pracht van het Noordpoolgebied in de winter verleent de stad een unieke sfeer en ambiance. 54% van alle respondenten en 86% van de 16- tot 25-jarigen vindt dat hun humeur in de winter verandert. Het is echter het gebrek aan zonlicht dat het voor de bewoners nog moeilijker maakt om 's ochtends op te staan. 


"Licht speelt een essentiële rol in ons energieniveau en in onze capaciteit om normaal te functioneren. Het is dan ook geen verrassing dat in de donkere wintermaanden de inwoners van Longyearbyen te kampen hebben met een lager energie- en activiteitsniveau en de neiging hebben om langer te slapen. Zonder zon is 's ochtends wakker worden een stuk lastiger, en dat beseffen de mensen uit de stad maar al te goed", aldus Daniel Adams, lichttherapiespecialist en senior application scientist bij Philips. "Ze verwachten dat de Wake-up Light een positieve impact zal hebben op hun ontwaakproces. Het zal boeiend zijn om te zien hoe hun ochtendroutine evolueert en hoe de mensen van deze unieke stad de vruchten plukken van de Wake-up Light!" 

 
60 % van de respondenten houdt niet van de manier waarop ze momenteel wakker worden. Uiteraard is de wekker de meest gebruikte wekmethode: 92 % wordt wakker met het vaak schrille geluid van een wekker. Slechts 11 % wordt op een meer natuurlijke manier wakker met daglicht, wat in de winter echter niet meer mogelijk is.


In oktober zal Philips de inwoners van het Noorse Longyearbyen helpen om fitter wakker te worden, door ze gedurende de duur van het experiment met een Philips Wake-up Light te laten ontwaken. Dit om aan te tonen dat wat in permanente duisternis werkt, overal kan werken.

 

Enkele interessante feiten over de stad Longyearbyen:

  • Longyearbyen ligt 78° noord, op iets minder dan 1000 km ten zuiden van de Noordpool.
  • Longyearbyen telt 1800 inwoners en is de meest noordelijk gelegen nederzetting met meer dan 1000 personen wereldwijd.
  • Longyearbyen is de meest noordelijk gelegen stad ter wereld met onder meer een school, geldautomaat, pub, supermarkt, kunstgalerie, bioscoop en schietbaan.
  • De gemiddelde temperatuur in augustus bedraagt 6 °C (43 °F) en in januari –13 °C (9 °F).
  • Het gemiddeld aantal zonuren bedraagt in augustus 24 en in januari nul uur.

 

Om de ervaringen van de stad Longyearbyen en haar inwoners te volgen, en meer te weten te komen over de Philips campagne Wake up the Town, surf naar www.philips.com/wakeup 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Saskia Maas
PR manager, Philips Consumer Lifestyle
Email: saskia.maas@philips.com
Tel : 040-2785030

.

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door tijdige innovaties. Philips is een wereldleider in gezondheid, lifestyle en verlichting; het bedrijf integreert technologie en design in oplossingen die afgestemd zijn op de mensen, die steunen op een grondige kennis van de consumenten en de merkbelofte “sense and simplicity”. Philips met hoofdkantoor gevestigd in Nederland stelt meer dan 118.000 personen tewerk in 60 landen en behaalde een omzet van 23 miljard EUR in 2009. De onderneming is marktleider in cardiologische zorg, acute zorg en thuiszorg, in energie-efficiënte verlichting en nieuwe verlichtingsoplossingen, in lifestyle producten, met een sterke leiderspositie in flat TV, scheerapparaten, draagbare entertainment en tandverzorging. Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.nl/nieuwscentrum

.