Philips behaalt in het derde kwartaal een nettoresultaat van EUR 524 miljoen, een EBITA van EUR 648 miljoen, en een omzet van EUR 6,2 miljard

oktober 18, 2010

• Nettoresultaat EUR 524 miljoen, inclusief een bate van EUR 154 miljoen uit de verkoop van aandelen NXP
  • EBITA EUR 648 miljoen, ofwel 10,5% van de omzet, tegenover 6,1% vorig jaar
  • Omzetgroei 10% nominaal en 1% op vergelijkbare basis ten opzichte van vorig jaar
  • Omzetgroei in opkomende markten 19% nominaal en 7% op vergelijkbare basis ten opzichte van vorig jaar
  • Groei van orderontvangst bij Healthcare 7%, inclusief 20% groei in opkomende markten
  • Groei bij Lighting en Healthcare getemperd door Consumer Lifestyle

Gerard Kleisterlee, President en CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V. :

“Het derde kwartaal was voor Philips opnieuw een degelijk kwartaal, met een nettoresultaat van EUR 524 miljoen en een gecorrigeerde EBITA van 10,6%. De gecorrigeerde EBITA in de eerste negen maanden van 2010 komt hierdoor uit op 10,1%, waarmee onze doelstelling voor het jaar wordt overtroffen en we ons in een uitstekende positie bevinden om een van onze belangrijkste doelstellingen van ons strategisch plan Vision 2010 te realiseren.

In een nog fragiel economisch klimaat, met zwakke consumentenmarkten in de ontwikkelde economieën, behaalden we een omzetgroei van 10% nominaal en 1% op vergelijkbare basis.

Kijkend naar de resultaten van onze drie sectoren, kunnen we constateren dat Healthcare én Lighting een goed kwartaal hebben gerealiseerd, zowel qua winstgevendheid als groei. Consumer Lifestyle verbeterde zijn winstgevendheid ondanks een zwakke vraag in een aantal van zijn markten, met een goede omzet in Health & Wellness, Personal Care en Domestic Appliances, die echter negatief werd beïnvloed door een geringere omzet in de rest van de sector.

We hebben tevens de stijging van de groei in opkomende markten kunnen continueren, met een omzetgroei van 19% nominaal en 7% op vergelijkbare basis, wat betekent dat we nu ruim een derde van onze omzet in deze markten behalen.

Onze voortgaande verbetering in het derde kwartaal bevestigt dat we goed op weg zijn om een toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheid en welzijn te worden, zoals uiteengezet in ons strategisch plan Vision 2015.”

Vooruitzichten
Gezien het onzekere economische klimaat en het fragiele consumentenvertrouwen in een aantal van onze markten, zijn we terughoudend met onze voorspelling van de omzetontwikkeling in het vierde kwartaal van 2010. We verwachten dat het een goed door seizoensinvloeden gekenmerkt kwartaal zal worden, waarbij onze door groeiactiviteiten en -regio’s aan de verwachtingen blijven voldoen. Deze resultaten zullen echter worden afgezwakt door eindejaarsvoorraadbeheer en de aanhoudende zwakte in de bouwsector.

We zullen ons blijven inzetten voor verdere omzetgroei en operationele verbeteringen om voor het hele jaar 2010 ruimschoots te voldoen aan de beoogde EBITA vóór herstructurering en overnamegerelateerde lasten van 10%.

Audioquote van Gerard Kleisterlee over de derde kwartaalcijfers van 2010

Quarterly Report

Presentation

Live audio webcast

Om 10.00 uur CET zal een telco plaatsvinden met Pierre-Jean Sivignon, CFO, om de resultaten te bespreken. Een live audio webcast zal via onderstaande link beschikbaar zijn.

Voor meer informatie over Pierre-Jean Sivignon

Joon Knapen
Philips Corporate Communications
Tel:  +31 20 59 77477
Email:  joon.knapen@philips.com

Joost Akkermans
Philips Corporate Communications
Email: joost.akkermans@philips.com

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 118.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.