Philips neemt Discus Holdings over, een toonaangevende fabrikant van professionele mondverzorgings en tandbleekproducten

Mondverzorgingsassortiment van sector Consumer Lifestyle uitgebreid met professionele tandverzorgingsproducten

oktober 12, 2010

Amsterdam, Nederland en Los Angeles, Verenigde Staten – Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt dat het overeenstemming heeft bereikt over de overname van Discus Holdings Inc., een toonaangevende fabrikant van professionele tandbleekproducten. Met deze overname breidt Philips zijn assortiment mondverzorgingsproducten uit in aanvulling op het bestaande aanbod elektrische Sonicare tandenborstels, waarmee de onderneming wereldwijd marktleider is. Onder voorbehoud van goedkeuring door de regelgevende instanties zal de overeenkomst naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar worden afgesloten, waarna Discus wordt toegevoegd aan het onderdeel Health & Wellness van de sector Consumer Lifestyle. De financiële details van de overeenkomst zijn niet bekendgemaakt.

“Mondverzorging is een belangrijk onderdeel van onze strategie om de gezondheid en het welzijn van onze consumenten te verbeteren en vormt een belangrijke groeimotor binnen ons productaanbod. De professionele tandbleekproducten van Discus bieden een solide basis voor groei op de markt voor cosmetische tandheelkunde en zullen de positie van Philips als toonaangevend merk op het gebied van mondverzorging versterken bij zowel beroepsbeoefenaars als consumenten”, aldus Pieter Nota, CEO van Philips Consumer Lifestyle. “Bovendien vormen de mondverzorgingsproducten van Discus een uitstekende aanvulling op ons bestaande Sonicare assortiment, waardoor we onze relatie met beroepsbeoefenaars in de tandheelkunde verder kunnen versterken.”

Professionele middelen voor het bleken van tanden maken gebruik van speciale chemische verbindingen die door het tandoppervlak dringen en verkleuringen in zowel het tandbeen als het tandglazuur verwijderen. Het assortiment van Discus omvat producten als Zoom en BriteSmile, twee alom erkende bleeksystemen die door licht worden geactiveerd en die door beroepsbeoefenaars over de hele wereld worden gebruikt. Daarnaast brengt het bedrijf een reeks tandbleekproducten voor thuisgebruik op de markt die onder toezicht van tandartsen worden verkocht. Het assortiment mondverzorgingsproducten van Discus biedt beroepsbeoefenaars en hun patiënten tevens een breed scala aan mogelijkheden voor de behandeling c.q. voorkoming van gevoelige tanden en gevoelig tandvlees, gaatjes, tandvleesontsteking, slechte adem, mondzweertjes en andere problemen.

“In twintig jaar tijd heeft Discus een wereldwijde organisatie opgebouwd en een aantal van de best herkende merken in de tandheelkunde op de markt gebracht. Miljoenen consumenten genieten dankzij onze producten van een mooier, witter gebit”, aldus Steve Semmelmayer, CEO van Discus Holdings, Inc. “Deze fusie biedt aanzienlijke groeimogelijkheden voor onze producten, gezien het onovertroffen bereik van Philips. Wij verheugen ons erop deel te gaan uitmaken van de wereldwijde Philips organisatie”, aldus dr. William Dorfman, oprichter van Discus.

Discus werd in 1989 in Californië opgericht en heeft zijn hoofdkwartier in Los Angeles. De onderneming is een besloten vennootschap met ca. 400 werknemers en beschikt over een distributienetwerk dat ruim 100 landen omvat. De jaaromzet van Discus bedraagt ca. 100 miljoen euro, waarvan ongeveer eenderde buiten Noord Amerika wordt gerealiseerd.

Saskia Maas
PR Manager, Philips Consumer Lifestyle
E-mail: saskia.maas@philips.com
Tel.: 040 - 278 50 30

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbodop het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.