Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven geïnspireerd door Philips Ambient Experience

Philips werkt samen met Muziekgebouw Frits Philips om bezoekers een nieuwe beleving te bieden

oktober 8, 2010

Eindhoven, Nederland - Philips combineert zijn ervaringen op het gebied van Ambient Experience Design en  LED-verlichtingsoplossingen om de renovatie van Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven (Nederland) te ondersteunen. Het Muziekgebouw heropent op 5 oktober haar deuren met een gedenkwaardige belevenis voor muziekliefhebbers.

Als mensen naar een concert gaan, worden ze niet alleen beïnvloed door de kwaliteit van de muziek die ze horen. De sfeer in de gemeenschappelijke ruimten van de concertzaal, de aanwezige voorzieningen, het gemak waarmee zij hun weg vinden: dit alles en nog veel meer speelt een rol. Muziekgebouw Frits Philips wilde graag een omgeving van wereldklasse bieden die aansluit bij de kwaliteit van de bestaande concertzalen en de artiesten die er optreden. Samenwerking met Philips resulteerde in de ontwikkeling van een concept voor het Muziekgebouw dat deze visie tot leven brengt.

Onder creatieve supervisie van Philips, en samen met een team bestaande uit de Nederlandse vormgevers Van Eijk & Van Der Lubbe, Hypsos, Rapenburg Plaza en visueel artiest Gerard Hadders, is het Ambient Experience-concept vertaald naar een gloednieuw interieur en exterieur. Dit resulteerde in een compositie van licht, beeld en speciaal ontwikkelde technologie waarbij verlichte gangpaden, die gebruik maken van in de plafonds ingebouwde LED’s, de mensen tijdens de pauze naar de bar begeleiden. Drie indrukwekkende Italiaanse kroonluchters verlenen de ambiance grandeur terwijl een dertien meter lange bank met ingebouwde LED’s op speelse wijze het feit benadrukt dat veel bezoekers alleen komen naar voorstellingen.

Philips Ambient Experience Design wil de belevingen van mensen in positieve zin beïnvloeden door het gebruik van licht, beeld en geluid. Maar even belangrijk is dat Ambient Experience altijd gebaseerd is op inzicht in de gebruiker. “Ambient Experience Design is geen voorgekookt concept dat in een willekeurige omgeving gekopieerd kan worden. Wat het onderscheidend en authentiek maakt, is onze methodologie die het ons mogelijk maakt werkelijke inzichten in gebruikers te verkrijgen die essentieel zijn voor het ontwerpen van een omgeving die innovatief en zinvol is voor de mensen die er gebruik van maken”, zegt Jos Stuyfzand, directeur Ambient Experience Design bij Philips Design.

Ambient Experience Design bouwt voort op Philips' overtuiging dat de ‘gebruiker’ in elk project als startpunt moet worden beschouwd. “Dat is precies wat wij zoeken”, zegt Wim Vringer, directeur van Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven. “We willen geen design omwille van het design; we willen dat mensen die onze accommodatie bezoeken van begin tot eind een gedenkwaardige belevenis van topklasse meemaken.”

De renovatie van Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven laat zien hoe Philips’ adviesdiensten op het gebied van ontwerp, in combinatie met de verlichtingsoplossingen van het bedrijf, klanten helpen bij het realiseren van innovatieve, op mensen gerichte belevingen. Of, zoals Wim Vringer het stelt: “Dankzij de voortreffelijke samenwerking van alle betrokken partijen is het resultaat in feite een fundamenteel veranderde accommodatie die de belevingskwaliteit voor onze bezoekers verbetert, ongeacht het soort concert dat zij komen bezoeken.”

Samenwerkende partijen

• Muziekgebouw Frits Philips Eindhoven, opdrachtgever/klant
• Philips, conceptcreatie, art-direction en verlichtingsoplossingen
• Van Eijk & Van der Lubbe uit Geldrop, totaalontwerp en interieurontwerp
• Hypsos uit Soesterberg, visueel, licht- en geluidsadvies
• Rapenburg Plaza uit Amsterdam, verlichtingsontwerp
• Gerard Hadders uit Schiedam, grafische identiteit

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Liesbeth De Smedt
Woordvoerder Philips Lighting
E-mail: liesbeth.de.smedt@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbodop het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.