Henk van Houten, General Manager Philips Research

oktober 8, 2010

Amsterdam – Vandaag maakt Philips bekend dat Dr Henk van Houten (53 jaar) vanaf 15 oktober 2010 General Manager van Philips Research wordt. In zijn nieuwe functie wordt Van Houten verantwoordelijk voor alle Research activiteiten van Philips wereldwijd.

Henk van Houten is bijzonder verheugd over zijn benoeming en voegt daaraan toe:
"Philips Research wil een grote en doorslaggevende bijdrage leveren aan de toekomst van Philips. Ik zie het als een enorme uitdaging omde wereldwijde Research organisatie van Philips verder te versterken en een beslissende rol te laten spelen in het realiseren  van betekenisvolle innovaties  voor de mondiale vraagstukken op het gebied van ge-zondheidszorg en welzijn.”

Henk van Houten ontving zijn doctoraat aan de Universiteit van Leiden, Nederland, in 1984 na zijn afstuderen in de natuurkunde. In 1985 trad hij in dienst van Philips Research waar hij onderzoek deed naar quantum transport verschijnselen in halfgeleidende nanostructuren. Dit werk is bekroond met de Koninklijke Nederlandse Shell prijs. Van 1988 tot 1989 werkte hij in het Philips Research Laboratorium in Briarcliff, USA. In 2003 werd hij benoemd tot Senior Vice President Philips Research. Juni 2005 werd hij ver-antwoordelijk voor een wereldwijd onderzoeksprogramma op het gebied van gezond-heidszorg in zowel ontwikkelde als opkomende markten. Het programma richt zich op de innovatie behoeften van de Philips Healthcare-sector in de business groepen  op het gebied van beeldvormende systemen, patiëntenzorg en klinische informatica en ge-zondheidszorg thuis. Belangrijke innovatie thema's in het programma zijn beeldgeleide interventie en therapie, klinische beslissingsondersteunende systemen, en thuiszorg. Van 2005 tot 2009 was Henk General Manager van Philips Research Aachen.

Henk van Houten volgt Peter Wierenga op die op eigen verzoek Philips verlaat en ver-vroegd met pensioen gaat.

Eric Drent
Philips Communications Nederland
E-mail: eric.drent@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werkne-mers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke lei-dende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable en-tertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.