Sir Ridley Scott kiest beste korte film in Philips’ wereldwijde wedstrijd voor filmmakers


Terwijl Philips nieuwe 3D Parallel Lines-film lanceert

september 22, 2010

Amsterdam – De legendarische Hollywoodregisseur Sir Ridley Scott koos vandaag ‘Porcelain Unicorn’ van de Amerikaanse regisseur Keegan Wilcox tot winnende korte film in de ‘Tell It Your Way’-competitie van Philips. Bij deze talentenjacht kregen aankomende filmmakers de kans een originele korte film te maken op basis van dezelfde zesregelige dialoog die Philips gebruikte in de Parallel Lines shortfilms van Ridley Scott Associates (RSA)-regisseurs Carl Erik Rinsch, Greg Fay, Johnny Hardstaff, Jake Scott en Hi-Sim. Een van de films uit de serie werd dit jaar op het reclamefestival van Cannes bekroond met een Grand Prix – de hoogste onderscheiding.

 

Er kwamen 600 inzendingen uit de hele wereld binnen, waaronder de beste Nederlandse inzending die helaas net de laatste 10 niet bereikte:  ‘Innocence’, geproduceerd door A. Siar Sedig en te bekijken via htttp://www.youtube.com/watch?v=-uE4R00WAs4&feature=player_embedded 

 

In een toelichting op zijn keuze van de winnaar verklaarde Sir Ridley Scott: “Ik heb ‘Porcelain Unicorn’ gekozen om de sterke verhaallijn; het is een rijk, compleet verhaal dat uitstekend is vertolkt en uitgevoerd.”

 

‘Porcelain Unicorn’ werd geregisseerd door Keegan Wilcox en laat op indringende en ontroerende wijze zien hoe een traumatische oorlogsontmoeting een man in zijn latere leven tot mededogen beweegt. Wilcox liet zich naar eigen zeggen inspireren door de oorlogsverhalen van zijn grootvader en de ‘heldenreis’ uit een roman van Joseph Conrad.

 

Keegan Wilcox verklaarde: “Ik vind het een eer dat Sir Ridley Scott onze film heeft gekozen uit vijf vrijwel gelijkwaardige kandidaten. Het is een geweldige verrassing. En het is een voorrecht dat Philips mij de kans geeft om werkervaring op te doen bij RSA, voor mij een belangrijke stap op de lange weg naar een carrière in de filmwereld.”

 

De deelnemers aan de ‘Tell It Your Way’-competitie mochten zelf een genre en verhaallijn kiezen, maar werden wel uitgedaagd om een film te ontwikkelen met dezelfde zes regels dialoog als in de Parallel Lines-films. Een jury met vertegenwoordigers van RSA, de British Academy of Film & Television Arts (BAFTA) en Philips selecteerde tien finalisten op basis van creativiteit en originaliteit van het verhaal, gebruik van de dialoog en technische prestaties.

 

Een publieke stemronde op YouTube leverde een top vijf op, waarna Sir Ridley Scott ‘Porcelain Unicorn’ als uiteindelijke winnaar koos. ‘Porcelain Unicorn’ en de films van de andere finalisten zijn te bekijken via www.youtube.com/philipscinema

 

Als winnaar van ‘Tell It Your Way’  krijgt Keegan Wilcox de kans van zijn jonge filmleven: hij mag een week lang professionele ervaring opdoen bij RSA, inclusief reis en verblijf. Bovendien ontvangt hij een nieuwe Full HD 3D Cinema 21:9 Platinum-televisie van Philips. Zijn film wordt bovendien vertoond op www.philips.com/cinema en wereldwijd gepromoot door Philips.

 

Het publiek kon in een ‘People’s Choice’-verkiezing zijn eigen favoriete film aanwijzen. De slapstickcomedy ‘Baby Time’ van de Franse regisseur Cedric Petitcollin kreeg de meeste stemmen. Petitcollin ontvangt als prijs VIP-tickets voor een RSA-filmpremière in New York of Londen, inclusief reis, drie hotelovernachtingen en zakgeld, en ook een nieuwe Philips Cinema 21:9 Platinum TV.

 

Gary Raucher, Vice President en Head of Integrated Marketing Communications van Philips Consumer Lifestyle, zegt: “Gezien de meer dan 600 inzendingen is onze campagne uitstekend aangeslagen bij de consument. De ‘Tell It Your Way’-competitie laat zien dat er miljoenen manieren zijn om een verhaal te vertellen, maar dat je het op maar één manier kunt bekijken: op een TV van Philips. Ik feliciteer de winnaars, ‘Porcelain Unicorn’ en ‘Baby Time’!”

 

Philips introduceert nieuwe Parallel Lines 3D-film
Philips zet de Parallel Lines-campagne voort met de presentatie van een nieuwe korte 3D-film, ‘The Foundling’, geregisseerd door RSA-talent Barney Cokeliss. De film is gemaakt om de mogelijkheden te demonstreren van ‘s werelds eerste Full HD 3D-LED tv met de verhoudingen van een bioscoopscherm: de Philips Cinema 21:9 Platinum Series. De film is te zien bij een selecte groep Philips-dealers.

 

Regisseur Barney Cokeliss vertelt: “Het maken van ‘The Foundling’ was een geweldige creatieve uitdaging. 3D biedt filmmakers een schat aan mogelijkheden om de visuele zeggingskracht te vergroten – en daarmee je verhaal overtuigender te vertellen. Een circus leek me de ideale setting voor een 3D-film, omdat die omgeving verschillende lagen bevat en zich onderscheidt door rijke details, textuur en heel veel beweging.”

‘The Foundling’ is een historisch drama dat zich afspeelt in een circus in de jaren dertig van de vorige eeuw. De film werd gemaakt in samenwerking met het bekroonde stereofilmproductiebedrijf Vision3@Compendium, met het team dat ook aan de 3D-kaskraker Avatar werkte.

 
Een 2D-versie van ‘The Foundling’ is exclusief voor fans beschikbaar op de Facebook-pagina van Philips Cinema www.facebook.com/philipscinema, en vanaf 22 september op www.philips.com/cinema en www.youtube.com/philipscinema. De Facebook-pagina toont ook unieke beelden van de totstandkoming van de film, inclusief interviews met de regisseur en de crew.

 

Over ‘Porcelain Unicorn’:
Een porseleinen eenhoorn speelt de sleutelrol in de traumatische oorlogsherinneringen van een man, wat leidt tot een ontroerende afloop. De film van regisseur Keegan Wilcox toont de speciale band tussen twee kinderen in het door oorlog verscheurde Europa en onderscheidt zich door hoogwaardige acteerprestaties, fotografie en art-direction.

 

Q&A met Keegan Wilcox
Met wie heb je aan de film gewerkt?
Ik heb een klein productiebedrijf in Los Angeles en werkte met een aantal vaste collega’s en contacten, waaronder mijn zakenpartner en goede vriend Jeremiah Jones, producer Anselm Clinard en cameraman Adam Biddle.

Wat was de grootste uitdaging bij het maken?
Net als bij veel andere deelnemers waren gebrek aan tijd en budget het lastigst. We hadden maar twee weken om alles voor te bereiden - locatie, casting, productie-ontwerp, noem maar op.

Waarom besloot je mee te doen?
We vonden het direct een intrigerend concept. Het leek me geweldig om met zes regels dialoog aan de slag te gaan, en ik denk dat die beperking heeft geholpen om onze creatieve focus aan te scherpen. We werden ook gemotiveerd door het idee om ons werk te presenteren via een groot internationaal merk als Philips. En natuurlijk was er ook de kleine kans dat Ridley Scott onze film zou zien en waarderen, uiteindelijk misschien wel het meest bevredigende resultaat van dit avontuur.

 

Over ‘The Foundling’:
‘The Foundling’ is een historisch drama waarin een in de steek gelaten jongen een toevallige ontmoeting heeft met zijn verloren gewaande moeder, tegen de achtergrond van een rondreizend circus in het Engeland van de jaren ‘30. De film werd geregisseerd door Barney Cokeliss van RSA en opgenomen in HD 3D, in samenwerking met het bekroonde stereofilmproductiebedrijf Vision3@Compendium.

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Saskia Maas
PR Manager Philips Consumer Lifestyle
T:  040 2785030
E:  saskia.maas@philips.com


Voor consumentenvragen over dit product kun u ons bereiken op 0800-0230076 (gratis) of via www.support.philips.com

.

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

 


 

.