Nieuwe Philips DayLight autoverlichtingsoplossingen bieden automobilisten maximale zichtbaarheid en prachtige vormgeving

september 17, 2010

Frankfurt, Duitsland - Philips introduceerde vandaag op de Automechanika vakbeurs in Frankfurt twee nieuwe versies van haar dagrijverlichting: de LED DayLight 4 en LED DayLight 8.

Vandaag de dag brengen mensen meer tijd door onderweg en daardoor zijn veiligheid, stijl en energie-efficiëntie voor hen belangrijk. Ter verbetering van de verkeersveiligheid heeft de Europese Commissie besloten dat alle nieuwe automodellen vanaf 2011 uitgerust moeten zijn met speciale dagrijverlichting.

De DayLight-reeks van Philips biedt oplossingen voor dagrijverlichting voor auto's die al op weg rondrijden en stelt automobilisten in staat nu al te profiteren van de veiligheid die dagrijverlichting biedt. Philips DayLight-modules schakelen automatisch in als de motor wordt gestart. Ze leveren een aanzienlijke bijdrage aan de zichtbaarheid van de auto voor andere weggebruikers en voetgangers, en ze hebben een laag energieverbruik in vergelijking met bestaande halogeenkoplampen. In landen waar dagrijverlichting al verplicht is – zoals de Scandinavische landen – zijn de ervaringen op het gebied van de verkeersveiligheid zeer positief.

De nieuwe dagrijverlichting van Philips – de LED DayLight 4 en LED DayLight 8 – verzekeren een verbetering van de zichtbaarheid van auto's voor tegemoetkomende voertuigen en voetgangers. Daardoor voelt de bestuurder zich veiliger en ontspannener, wat de veiligheid van alle weggebruikers verhoogt.

LED DayLight 4 verzekert een hoge mate van zichtbaarheid voor veiliger rijden overdag, terwijl de innovatieve LED DayLight 8 automobilisten een maximale zichtbaarheid en eersteklas vormgeving biedt. Bovendien zijn deze energiezuinige oplossingen de slankste dagrijverlichtingsmodules op de markt en laten ze zich heel gemakkelijk installeren.

LED DayLight 4
LED DayLight 4 verzekert dat auto's overdag beter en sneller te zien zijn door bestuurders van tegemoetkomende voertuigen of voetgangers, en dat verhoogt de totale verkeersveiligheid.

In verband met een betere zichtbaarheid rijden veel mensen zelfs overdag met hun autolichten aan. Waar ze vaak niet van houden, is het te dikwijls moeten vervangen van hun lampen. LED DayLight 4 stelt automobilisten in staat overdag over te schakelen van halogeen- naar LED-lichtbronnen en zo het gebruik van hun standaard halogeenlampen te vermijden. Terugdringen van het gebruik van standaard halogeenlampen beperkt het 's nachts defect raken van deze lampen en het vaak vervangen ervan. LED DayLight 4 maakt het ook mogelijk de CO2-uitsoot te verminderen met 5,5 gram per kilometer, terwijl het met een levensduur van meer dan 5.000 uur de noodzaak van onderhoud vermindert.

Een veilig gevoel onderweg
De LED DayLight 4 is voorzien van hoogvermogen Luxeon® LED's van Philips en een zeer efficiënte reflector, wateen brede bundel met hoge intensiteit bieddt. Als gevolg daarvan zijn auto's die zijn uitgerust met LED DayLight 4 veel beter zichtbaar voor andere weggebruikers.

Gemakkelijk te installeren
De ultracompacte LED DayLight 4 is meer dan 50% kleiner dan de meerderheid van producten die op dit moment op de markt te verkrijgen zijn. Het slimme kliksysteem verzekert een gemakkelijke en snelle installatie op de meeste voertuigen. De LED DayLight 4 is zodanig ontworpen dat het geïnstalleerd kan worden door leken. Eenmaal gemonteerd, schakelt de verlichting automatisch in.

LED DayLight 8
De LED DayLight 8 kan dankzij zijn dimfunctie permanent ingeschakeld blijven en dat verzekert dat auto's die ermee zijn uitgerust op elk tijdstip van de dag of nacht zichtbaar zijn. Tegelijkertijd is het aantrekkelijk voor automobilisten die hun veiligheid willen verbeteren en tevens hun auto volgens eigen smaak willen aanpassen met een stijlvol, modern uiterlijk.

François Darsy, wereldwijd productmanager, verklaarde: “De LED DayLight 8 maakt het ook mogelijk de CO2-uitstoot te verminderen met 5,5 gram per kilometer. Het gaat meer dan 10.000 uur mee – de levensduur van de auto zelf – en dat neemt de noodzaak van onderhoud weg.

Maximale veiligheid
Doordat het is voorzien van de nieuwste generatie hoogvermogen Luxeon® Rebel LED's van Philips – zoals door Daimler AG op diverse automodellen toegepast voor de dagrijverlichting – en de state-of-the-art Total Internal Reflection-technologie, levert de LED DayLight 8 een uiterst brede bundel met een maximale lichtintensiteit. Auto's die zijn voorzien van de LED DayLight 8 zijn daardoor veel gemakkelijker zichtbaar voor andere weggebruikers.

Een vleugje stijl
Design is een belangrijke factor in de keuze van de consument, vooral als de lampen van een auto altijd zullen branden. De LED DayLight 8 heeft een eersteklas ultraslank ontwerp met acht lichtpunten in lijn en dat verleent de verlichting een heel opvallend uiterlijk. Het onderscheidt het voertuig, en de auto-eigenaar, van de massa.

Gemakkelijke installatie
De compacte LED DayLight 8 is zeer gemakkelijk te installeren. Dankzij de minimale diepte van de lampen kan het volledig in de auto geïntegreerd worden, waarbij geen extra ruimte nodig is voor de beugels. Het 'plug & play'-systeem maakt hem bovendien heel gemakkelijk aan te sluiten.

Download foto

Liesbeth De Smedt
External Communications Manager Philips Lighting
liesbeth.de.smedt@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.