Hart MRi-onderzoek bij sporters wint Philips Radiologieprijs 2010

Promotiestudiearts-onderzoeker Niek Prakken maakt plotselinge hartstilstand beter voorspelbaar

september 16, 2010

Eindhoven, Nederland – De Philips Radiologieprijs 2010 is toegekend aan Niek H. Prakken (34), arts-onderzoeker verbonden aan het UMC Utrecht. Volgens de jury zorgt het promotieonderzoek dat hij de afgelopen drieënhalf jaar uitvoerde, voor een beter begrip van het fenomeen ‘sporthart’. Prakken maakte MRI-scans van het hart van vele honderden (duur)sporters. De referentiewaarden die hij daaruit destilleerde, maken plotselinge hartstilstand bij sporters beter voorspelbaar – waardoor ze in de toekomst wellicht voorkomen kunnen worden.

De Philips Radiologieprijs (7.500 euro) is bedoeld om innovatief onderzoek naar betere behandelmethoden en patiëntenzorg te stimuleren.

“Het onderzoek van Niek Prakken is niet enkel vanuit medisch oogpunt uitermate relevant, maar de arts-onderzoeker heeft tevens een buitengewone inzet getoond. Hij heeft zijn onderzoek zelf opgezet en uitgevoerd en heeft aangetoond dat het ook vandaag de dag nog mogelijk is om met beperkte middelen belangwekkend klinisch onderzoek te doen, dat ook onmiddellijk toepasbaar is,” licht juryvoorzitter professor Matthijs Oudkerk toe, voorzitter Universitaire Radiologie Nederland.

Referentiewaarden
Plotselinge hartstilstand bij (top)sporters komt niet heel vaak voor. Maar àls het gebeurt, trekt het direct veel aandacht in de media. Om deze - vaak fatale - problemen vóór te blijven werd destijds geadviseerd om topsporters jaarlijks een harttest af te nemen (‘Protocol van Lausanne’). Zo’n onderzoek, met o.a. een ECG, werkt goed, althans: het schift degenen bij wie ‘niets aan de hand’ is van degenen bij wie nader onderzoek wenselijk is. Die laatste groep krijgt dan een echo – en geeft ook die onvoldoende duidelijkheid, dan is een CT- en MRI-scan vaak de volgende stap. Op dat moment komt de radioloog in beeld. Van hem of haar wordt verwacht uit te maken of hij van doen heeft met een sporter met een ‘sporthart’ of met een sporter met een hartziekte. Een heikele zaak, want in die twee diagnoses zit een stuk overlap. Precies hier bewijst het onderzoek van Niek Prakken zijn waarde: het biedt referentiewaarden voor de grootte en gezondheid van een atletenhart (omvang, bloedvolume, wandmassa), waardoor je meer zekerheid hebt over de vraag of je met een gezond of een ziek hart te maken hebt. De referentiewaarden helpen de radioloog om te beslissen: ‘dit is goed’, ‘dit is in de gevarenzone’ of ‘dit is een hartziekte’.

Niek Prakken ging niet over een nacht ijs: hij nam MRI-scans van 340 jonge sporters (18-35 jaar) en 150 veteranensporters (35-60 jaar), waarbij hij onderscheid maakte tussen amateursporters (tot 9 uur sporten per week), reguliere sporters (9-18 uur) en elitesporters (18 uur plus). Wat zwaar weegt, oordeelde de jury van de Philips Radiologieprijs, is dat het onderzoek inmiddels een vervolg heeft gekregen – zodat op termijn wellicht meer resultaten zijn te verwachten.

Niek Prakken is in januari 2010 gepromoveerd.

Download

Niek Prakken ontvangt de Philips Radiologieprijs 2010 uit handen van Will Ickenroth van Philips Healthcare.

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.