Philips maakt opnieuw een significante toename van haar merkwaarde bekend in de Interbrand-waardering van beste wereldwijde merken 2010

september 16, 2010

Amsterdam, Nederland – Koninklijke Philips Electronics (NYSE:PHG, AEX:PHI) maakte vandaag opnieuw een significante toename bekend van haar merkwaarde in het overzicht van top-100 wereldwijde merken zoals dat jaarlijks wordt opgesteld door het toonaangevende merkenadviesbureau Interbrand. De totale geschatte waarde* van het merk Philips bedroeg in 2010 8,7 miljard US$ en dat betekent een waardestijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. Philips staat in het overzicht 2010 van de meest waardevolle merken ter wereld op een stabiele 42ste plaats.

Sinds de introductie van haar merkbelofte ‘sense and simplicity’ in 2004 heeft Philips haar merkwaarde verdubbeld van 4,4 miljard US$ destijds tot 8,7 miljard US$ op dit moment.

“Philips heeft de afgelopen jaren een geweldige transformatie ondergaan, van een onderneming die hoofdzakelijk gericht was op consumentenelektronica en halfgeleiders naar een merk dat is gericht op het leveren van zinvolle en eenvoudige oplossingen op het gebied van gezondheid en welzijn”, zei Gerard Kleisterlee, President en Chief Executive Officer van Philips. “We schenken onafgebroken aandacht aan het bouwen van merkloyaliteit bij onze klanten, zowel onder professionals als consumenten. Onze prestaties van het afgelopen jaar illustreren de oprecht evenwichtige aard van het assortiment dat Philips vandaag de dag gerealiseerd heeft. Daardoor is bijna 60% van onze merkwaarde afkomstig van onze zakelijke activiteiten, terwijl we de kracht van ons merk gehandhaafd hebben in onze activiteiten die gericht zijn op gezondheid en welzijn.”

Jez Frampton, CEO van Interbrand, zei: "2010 was voor veel wereldwijde merken een jaar van voorzichtig herstel. Voor Philips is het echter een jaar van gezonde groei geweest. De kracht van het Philips-merk in het genereren van vraag is duidelijk geworden bij zowel professionele klanten als particuliere consumenten. Sterke merken zijn het resultaat van visie, toewijding en volharding en Philips heeft laten zien op dit punt een indrukwekkend voorbeeld te zijn. De verdubbeling van de merkwaarde van Philips in minder dan 6 jaar tijd betekent een geweldig succes in de industrie en onderscheidt zich werkelijk, zelfs in de context van de ‘Best Global Brands’.”

Met een waardestijging van 7% in 2010 overschrijdt Philips ruimschoots de gemiddelde waardetoename van 4% die is gerealiseerd door de merken die zijn gemeten in het overzicht 2010 van Interbrand. De groei van de merkwaarde is vooral te danken aan de steeds belangrijkere rol van het merk in strategische groeiactiviteiten van Philips zoals Professionele Armaturen en Gezondheidszorg voor Thuis.

* Merkwaardering door Interbrand

De merkwaarde is vastgesteld op basis van de methode die Interbrand meer dan 20 jaar geleden ontwikkelde en die sindsdien is gebruikt voor de waardering van meer dan 5.000 merken wereldwijd. De merkwaarde wordt berekend als de huidige nettowaarde van de verdiensten die het merk naar verwachting zal kunnen genereren en verzekeren in de toekomst. Om in aanmerking te komen voor vermelding op het overzicht van Best Global Brands moet een merk een minimale merkwaarde hebben van 3 miljard US$. Verder moet het minstens een derde van zijn verdiensten buiten het eigen thuisland realiseren, moeten zijn marketing- en financiële gegevens openbaar beschikbaar zijn, en moet het in alle belangrijke wereldwijde markten een publiek profiel hebben dat uitstijgt boven het directe klantenbestand.

Shai Dewan
Philips Corporate Communications
Tel:  +31 20 59 77199
Email:  shai.dewan@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.