Philips kondigt Vision 2015 aan, een strategisch plan dat gericht is op groei en versterking van leiderschap op de markt voor gezondheid en welzijn

september 14, 2010

• Nieuw vijfjarenplan bouwt voort op vooruitgang die is geboekt met Vision 2010, dat gericht was op het stimuleren van groei en het vergroten van de merkpreferentie en op marktleiderschap
  • Philips presenteert nieuwe financiële ambities voor de periode 2011-2015

Amsterdam – Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag zijn strategische plan ‘Vision 2015’ toegelicht. Vision 2015 is gericht op versterking van Philips’ marktleiderschap op het gebied van gezondheid en welzijn. Het bedrijf presenteert in dit plan de hoofdprioriteiten, de marktkansen en de aandachtsgebieden voor het investeringsbeleid voor de komende jaren. Het doel van Vision 2015 is om groei te stimuleren en de concurrentiepositie van Philips op de belangrijkste markten te versterken, waarbij alle belanghebbenden van het bedrijf op duurzame wijze profiteren.

“Het is inmiddels gewoonte geworden bij Philips om onze belanghebbenden periodiek inzicht te bieden in de bedrijfsontwikkeling die we nastreven”, aldus Gerard Kleisterlee, bestuursvoorzitter en CEO van Philips. “Ons plan voor de periode tot 2015 is een voortzetting van onze Vision 2010-strategie. We blijven op basis van belangrijke wereldwijde trends werken aan de uitbreiding van onze leidende positie in kernactiviteiten als thuiszorg, LED-verlichting en gezond leven & persoonlijke verzorging. Ik ben er vast van overtuigd dat Philips een unieke groeipositie inneemt, waarbij we ons blijven inzetten om het leven van mensen te verrijken met zinnige en duurzame innovaties.”

Vision 2015 bevat een aantal bedrijfsbrede hoofdprioriteiten voor de komende vijf jaar:

• Philips streeft naar uitbreiding van zijn bestaande leiderschapsposities en wordt daarbij geholpen doordat een aantal marken sneller groeit dan het mondiale BBP.
  • Philips wil het voorkeursmerk op het gebied van gezondheid en welzijn worden op de meeste markten waar het bedrijf actief is.
  • Philips zet zich in om toonaangevend te worden op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf beziet duurzaamheid vanuit de perspectieven van zijn sectoren en stelt voor elke sector aparte doelen, zoals naar voren kwam in het recente EcoVision5-programma.
  • Philips wil zich aan al zijn belanghebbenden presenteren als bedrijf dat een positieve bijdrage levert aan het leven van mensen.

Als onderdeel van Vision 2015 heeft Philips voor de middellange termijn de volgende prestatiedoelen voor de Philips-groep gesteld:

• De vergelijkbare groei van de jaaromzet op basis van het jaargemiddelde moet ten minste 2% hoger liggen dan het mondiale BBP in de periode 2011-2015.
  • De gerapporteerde EBITA moet in de periode 2011-2015 op jaarbasis tussen de 10% en 13% van de omzet bedragen.
  • De groei van de winst per aandeel moet in de periode 2011-2015 het dubbele van de vergelijkbare jaarlijkse omzetgroei bedragen.
  • Het rendement op geïnvesteerd vermogen moet ten minste 4% hoger zijn dan de gewogen gemiddelde kapitaalkosten.

Gerard Kleisterlee geeft vandaag meer informatie over Vision 2015 tijdens een presentatie aan financieel analisten en investeerders op de Lighting Capital Markets Day in Londen. Hier geven ook andere bestuursleden van de sector Lighting, waaronder Rudy Provoost (CEO van Philips Lighting), presentaties over de huidige marktinzichten, bedrijfsprioriteiten en ambities van de sector.

“De verlichtingsmarkt is uitermate dynamisch”, aldus Rudy Provoost. “We zien dat onze groei wordt aangejaagd door de wereldwijde overstap naar energiezuinige verlichtingsoplossingen en de snelheid waarmee LED de markt verovert. De uitbreiding op opkomende markten houdt aan en we verwachten te kunnen profiteren van de positieve langetermijntrends op die markten. Tegen deze achtergrond nemen wij een sterke positie in om ons internationale marktleiderschap te bestendigen door unieke, op klantsegmenten gerichte toepassingen en oplossingen te leveren en daarbij gebruik te maken van onze sterke positie in conventionele verlichting”.

Tijdens zijn presentatie zal de heer Provoost toelichten hoe Philips Lighting in de komende jaren vanuit deze prima uitgangspositie groei wil stimuleren en de EBITA-marges in de financiële resultaten wil uitbreiden naar 12 tot 14%.

De presentatie van de heer Kleisterlee begint om 10.30 MET (09.30 GMT) en zal naar verwachting duren tot circa 12.00 MET (11.00 GMT), waarna de Lighting Capital Markets Day van start gaat. Alle presentaties zijn als webcast te volgen op: Investor Relations website.

Vision 2015 Video

We hebben met mensen uit de hele wereld gepraat over hun verwachtingen voor de toekomst. Op onderstaande video hoor je meer over hun hoop, dromen, angsten en aspiraties en hoe Philips veranderingen kan bewerkstelligen in hun leven.

Joon Knapen
Philips Corporate Communications
Email: joon.knapen@philips.com

Arent Jan Hesselink
Philips Corporate Communications
Email: arentjan.hesselink@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.