Philips blijft portfolio klinische informatica uitbreiden met overname Braziliaanse firma Wheb Sistemas

september 13, 2010

Amsterdam, Nederland en Blumenau, Brazilië – Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekend gemaakt dat het overeenstemming heeft bereikt over de overname van Wheb Sistemas, een toonaangevende Braziliaanse aanbieder van klinische informatiesystemen. Deze overname betekent een nieuwe stap in de uitvoering van de strategie van Philips Healthcare, die is gericht op uitbreiding van het portfolio voor klinische informatiesystemen met oplossingen die het mogelijk maken beter te voldoen aan de uiteenlopende en toenemende behoeften van verschillende markten over de hele wereld. Deze overname werd in maart van dit jaar voorafgegaan door die van Tecso Informatica, een van de grootste Braziliaanse aanbieders van radiologie-informatiesystemen (RIS), en in augustus door de overname van de activiteiten van CDP Medical, een in Israël gevestigde aanbieder van beeldverwerkingssystemen (PACS – Picture Archiving and Communication Systems).

"De overname van Wheb is de derde overname op het gebied van klinische informatica binnen enkele maanden en betekent een nieuwe belangrijke stap op weg naar completering van ons wereldwijde aanbod aan klinische informatica en zorgoplossingen die de werkstroom voor zorgverleners vereenvoudigen, de financiële resultaten voor onze klanten verbeteren en bijdragen aan het verbeteren en redden van levens", aldus Steve Rusckowski, CEO van Philips Healthcare. "Net als bij de andere recente overnames in dit segment draagt ook de overname van Wheb bij aan de verdere versterking van ons aanbod, die met name gericht is op groeimarkten zoals Latijns-Amerika".

Wheb Sistemas is in 1999 opgericht en heeft zijn hoofdkantoor in Blumenau (Brazilië). Het bedrijf heeft circa 190 medewerkers en heeft systemen geïnstalleerd in meer dan 230 ziekenhuizen. Klinische informatiesystemen integreren de informatie van verschillende ziekenhuisafdelingen (bijv. radiologie, cardiologie) in één systeem en spelen een steeds grotere rol in de hedendaagse zorgomgeving. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat overheden, verzekeringsmaatschappijen, ziekenhuisbesturen en medische teams de hoogste prioriteit geven aan efficiëntie van werkstromen en aan kostenbeheersing, terwijl tegelijkertijd hoogwaardige zorg moet worden verleend. Wheb gaat deel uitmaken van het bedrijfsonderdeel Patient Care and Clinical Informatics van Philips Healthcare.

Na de overnames van Tecso en Wheb behoort Philips tot de belangrijkste bedrijven in Brazilië op het gebied van klinische informatica. In combinatie met onze uitgebreide ervaring in klinische informatica en ons brede zorgportfolio kan Philips nu op gerichte wijze geavanceerde ondersteuning voor klinische besluitvorming aanbieden op de Braziliaanse markt. In de afgelopen jaren heeft Philips zijn activiteiten op de Braziliaanse zorgmarkt al uitgebreid met de overnames van Dixtal Biomédica e Tecnologia, een toonaangevende fabrikant van producten voor patiëntbewaking in ziekenhuizen (in 2008), en VMI-Sistemas Médicos, een aanbieder van beelddiagnostiek (in 2007).

Joost Maltha
Mobile: +31 6 10558116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.