Oud-topstporter Bas van de Goor en team van diabetici bedwingen hoogste berg Marokko met hulp van Philips DirectLife

september 10, 2010

De Bas van de Goor Foundation, de stichting van ex-topvolleyballer én diabetespatiënt Bas van de Goor, houdt regelmatig evenementen, waarin diabetici worden aangespoord om door een actieve en gezonde leefwijze meer grip op hun ziekte te krijgen – en om zichzelf en anderen te bewijzen dat diabetes en grote lichamelijke prestaties best kunnen samengaan. De doelstellingen van de Bas van de Goor Foundation sluiten goed aan bij die van Philips’ nieuwe interactieve beweegprogramma Philips DirectLife: mensen helpen voldoende actief te zijn en ondersteunen bij een gezonde leefstijl.

De deelnemers aan de Atlas Diabetes Challenge 2010 zijn al sinds eind januari in training. Ze worden intensief begeleid door ondermeer fysiotherapeuten en artsen. Ook worden ze regelmatig getest - om te zien of hun conditie verbetert, maar ook om erachter te komen wat intensieve beweging doet met hun hart en bloedvaten (vetstapeling en vaatstijfheid komt veel voor bij mensen met diabetes) en met lichaamsprocessen die bij deze mensen vaak ontregeld zijn, zoals vetverbranding en spijsvertering. Verder is bekend dat mensen met diabetes type 2 anders reageren op stress als gevolg van zuurstoftekort. Tijdens de beklimming wordt dat gemeten door de waarden van de mensen met diabetes te vergelijken met die van de begeleiders.

Van de 'challenge' worden positieve effecten verwacht. Psychisch omdat de deelnemers meer kunnen dan ze dachten, en fysiek omdat ze zich fitter, energieker voelen. Al eerder is aangetoond, dat mensen met diabetes type 2 die regelmatig voldoende bewegen soms met minder medicijnen toekunnen.

Philips DirectLife helpt de diabetici daarbij. DirectLife is een nieuwe kijk op fitness. Het helpt mensen om voldoende actief te zijn, of om stap voor stap actiever te worden, zodat het een onderdeel wordt van een gezonde leefstijl - zonder jojo-effect. Gebruikers dragen een piepkleine, vederlichte (20 gram) en waterdichte Activity Monitor bij zich, die gedurende de dag alle bewegingen registreert. Koppel dit apparaatje aan een pc en grafieken laten zien hoe intensief je je op welke tijdstippen van de dag hebt bewogen, hoe je bewegingsactiviteit zich in de afgelopen week of maand(en) heeft ontwikkeld, enzovoorts. Een persoonlijke coach helpt de beginnende gebruiker een passend bewegingsprogramma samen te stellen en blijft de gebruiker via e-mail stimuleren. Meten, monitoren en motiveren zijn de drie pijlers waarop mensen worden begeleid naar een actievere en gezondere leefstijl. Mensen die 30 minuten per dag bewegen niet haalden, blijken na een eerste 12-wekenplan zo’n 20% actiever te zijn geworden – en zich geestelijk en lichamelijk een stuk beter te voelen.

DirectLife is deze zomer uitgebreid met een module waarmee het gewichtsverloop in kaart gebracht kan worden.

De onderzoeksresultaten van de Atlas Challenge worden dit najaar bekendgemaakt. Tevens verschijnen dan een boek en video over het project.

De Atlas Diabetes Challenge website van de Bas van de Goor Foundation vindt u hier:
www.bvdgf.org/atlaschallenge

Voor meer informatie, neem contact op met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Mob. +31 6 10 55 8116
E-mail: joost.maltha@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.