Philips blijft portfolio klinische informatiesystemen uitbreiden met overname CDP in Israël

augustus 2, 2010

Amsterdam/Petah Tikva (Israel) – Koninklijke Philips Electronics (AEX: PHI, NYSE: PHG) heeft vandaag bekendgemaakt dat overeenstemming is bereikt over de overname van CDP Medical Ltd, een in Israël gevestigde aanbieder van beeldverwerkingssystemen (PACS – Picture Archiving and Communication Systems) en een dochteronderneming van Medtechnica Ltd (TASE: MEDI), een distributeur van medische apparatuur. Deze overname is een nieuwe stap in de uitvoering van de strategie van Philips Healthcare die is gericht op uitbreiding van het portfolio voor klinische informatiesystemen met oplossingen die het mogelijk maken om beter te voldoen aan de uiteenlopende en toenemende behoeften van verschillende markten over de hele wereld.

“Dit is een belangrijke stap op weg naar een volledig aanbod aan klinische informatiesystemen en oplossingen voor zorgverlening die de klinische werkstroom vereenvoudigen, de financiële resultaten voor onze klanten verbeteren en helpen om mensenlevens te redden en verbeteren”, aldus Steve Rusckowski, CEO van Philips Healthcare. “De overname van CDP is een aanvulling op onze huidige iSite PACS-producten en stelt ons in staat om beter toegang te krijgen tot snel groeiende marktsegmenten in verschillende regio’s.”

Met een PACS-systeem kunnen medische beelden elektronisch worden opgeslagen en op werkstations door artsen en clinici worden opgevraagd, zowel binnen als buiten het ziekenhuis. Dit zorgt voor een efficiëntere werkstroom en betere klinische resultaten. PACS-technologie speelt een steeds grotere rol in de hedendaagse zorgomgeving. De reden daarvoor is dat overheden, verzekeringsmaatschappijen, ziekenhuisbesturen en medische teams de hoogste prioriteit geven aan efficiëntie van de werkstroom en aan kostenbeheersing, terwijl tegelijkertijd hoogwaardige zorg moet worden verleend.

Het in 2000 opgerichte CDP, gevestigd in Petah Tikva (Israël), heeft 20 medewerkers en heeft in bijna 300 ziekenhuizen en klinieken wereldwijd systemen geïnstalleerd. In het afgelopen jaar was de groei voornamelijk te danken aan de vraag vanuit de regio Latijns-Amerika. Onder voorbehoud van overheidsgoedkeuring zal de overeenkomst waarschijnlijk in de komende maanden worden gesloten, waarna CDP deel gaat uitmaken van het bedrijfsonderdeel Patient Care and Clinical Informatics van Philips Healthcare. De overname geeft blijk van Philips’ aanhoudende streven naar uitbreiding van het aanbod op het gebied van klinische informatiesystemen volgt op de recente acquisitie van het Braziliaanse Tecso Informatica, een aanbieder van zorginformatiesystemen.

Joon Knapen
Philips Corporate Communications
Email: joon.knapen@philips.com

Elisheva Shochat
Philips Israel Communications
Email: Elisheva.shochat@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.