Achtergrondinformatie: Philips en zorg bij wervelkolomaandoeningen

juli 22, 2010

Wervelkolomletsel – een veel voorkomend, kostbaar gezondheidsprobleem 
 
Deskundigen schatten dat wel 80% van ons op een bepaald punt in ons leven rugklachten zal krijgen.1 Rugpijn is een van de meest voorkomende oorzaken van ziekteverzuim, en op een verkoudheid na is het de meest voorkomende reden voor een bezoek aan de arts.2 In de meeste gevallen is de rugpijn mechanisch of niet-organisch van aard, wat inhoudt dat de klachten niet worden veroorzaakt door een ernstige aandoening zoals inflammatoire artritis, een infectie, een breuk of kanker.
 
Verkeersongelukken vormen de hoofdoorzaak van wervelkolomletsel (41%), gevolgd door vallen (27%), geweldpleging (15%) en sporten (8%). 2% van alle gevallen heeft een andere oorzaak. De gemiddelde leeftijd waarop het letsel optreedt, is 40,2 jaar en na de leeftijd van 45 jaar vormt een val de hoofdoorzaak van wervelkolomletsel boven een motorongeluk.3 
 
Rugpijn kost Amerikanen elk jaar ten minste $85 miljard4 en Europeanen geven elk jaar tussen de € 116 en € 399 per persoon uit voor de behandeling van pijn in de onderrug.5 In Nederland zijn er ongeveer 1,8 miljoen mensen met nek- en rugklachten. Hoewel de behandeling van rugpijn meestal poliklinisch plaatsvindt, is deze zorg zeer gefragmenteerd, ontbreekt het vaak aan nazorg en zijn de kosten hoog. Deze kosten zullen waarschijnlijk oplopen naarmate de bevolking vergrijst en er nieuwe technologieën en therapiemogelijkheden worden ontwikkeld, waardoor meer patiënten een arts bezoeken voor behandeling van hun rugklachten.

 

Vormen van wervelkolomletsel
 
In de meeste gevallen treedt wervelkolomletsel op in de nekwervels, gevolgd door de borstwervels en de lendenwervels. Bij wervelkolomletsel hoeft het ruggenmerg niet altijd te zijn beschadigd. Sportongelukken veroorzaken in sommige gevallen alleen tijdelijk functieverlies, en een 'whiplash' in de nek, vaak het gevolg van een auto-ongeluk, kan letsel aan weke delen, verschoven tussenwervelschijf en kneuzing van het ruggenmerg, zonder het merg verder te beschadigen, tot gevolg hebben.
 
Pijn in de onderrug wordt geclassificeerd op basis van de duur: acuut (de symptomen houden een paar dagen tot enkele weken aan) of chronisch (de pijn houdt meer dan drie maanden aan). Pijn in de onderrug kan worden veroorzaakt door een slechte techniek bij het optillen van voorwerpen waardoor de rugspieren en de banden van de rug te veel worden belast of een tussenwervelschijf (de ‘schokdempers’ in de wervelkolom) zelfs kan scheuren.
Degeneratieve aandoeningen zoals artritis en osteoporose kunnen eveneens pijn in de onderrug veroorzaken, en gewichtstoename (inclusief zwangerschap), een slechte houding of te weinig lichaamsbeweging kunnen ook bijdragen aan rugklachten.6
 
De rol van zorgcentra voor wervelkolomaandoeningen 
 
In de meeste gevallen is chirurgisch ingrijpen niet nodig bij wervelkolomaandoeningen, maar de vele doorverwijzingen en wachttijden leveren veel frustratie op voor patiënten en zorgen voor oplopende kosten.
 
In het door SpineMark ontwikkelde zorgcentrum voor wervelkolomaandoeningen wordt een multidisciplinair team samengebracht op één locatie waar hen alle technologische ondersteuning wordt geboden om een volledig behandelplan voor wervelkolomaandoeningen te ontwikkelen en uit te voeren. In het ‘Spine Center of Excellence’ van SpineMark coördineert een zorgbegeleider de inzet van het behandelteam en begeleidt patiënten op het juiste moment naar de juiste behandelaar, waardoor wachttijden worden verkort en onnodige frustratie wordt voorkomen.
 
Patiënten zijn niet alleen tevredener over de zorg die ze ontvangen, maar het SpineMark-centrum zorgt ook voor een betere samenwerking tussen de zorgverleners. De patiëntenzorg verloopt hierdoor efficiënter en de operationele kosten gaan omlaag. De operationele transparantie en de mogelijkheid om uitslagen gemakkelijk op te zoeken via de SpineMark-centra zorgen ervoor dat het succes van een behandeling eenvoudig kan worden vastgesteld. Dit kan nieuwe bronnen voor doorverwijzing aantrekken en de centra onder de aandacht brengen als toonbeeld van vernieuwing op het gebied van onderzoek en technologie.
 
Philips biedt geïntegreerde oplossing voor SpineMark-centra 
 
Als partner in de gezondheidszorg biedt Philips een unieke, geïntegreerde oplossing voor de zorgcentra van SpineMark om de algemene ervaring van de patiënt te verbeteren en zorgverlening te vergemakkelijken. In het volledige aanbod van Philips komt expertise samen op het gebied van gezondheidszorg, verlichting en ontwerp om de centra van SpineMark te voorzien van:
 

  • geavanceerde medische beeldvormingsapparatuur;
  • medische IT-oplossingen voor een efficiënte werkstroom en effectieve communicatie tussen specialisten op het gebied van wervelkolomaandoeningen en hun patiënten;
  • cursussen voor artsen en verpleegkundigen;
  • ontwerpoplossingen om de werkstroom soepel te laten verlopen en een prettige omgeving te creëren voor medewerkers en patiënten;
  • innovatieve verlichtingsoplossingen die energiezuinig zijn en de productiviteit bevorderen door een stimulerende werkomgeving te creëren.

 
Beeldvormingsapparatuur wordt in de centra gebruikt om gedetailleerde foto’s te maken van weke delen en botten. De apparatuur is onmisbaar om de hoofdoorzaak van de rugpijn te kunnen vaststellen en de resultaten van operaties en andere behandelingen te controleren.
 
Philips biedt diverse beeldvormingsoplossingen waaronder röntgenapparatuur, MRI-scanners (magnetic resonance imaging) en CT-scanners (computertomografie). Röntgenapparatuur wordt gebruikt voor het aantonen van fracturen, tumoren, infecties en degeneratieve veranderingen. MRI-technologie wordt gebruikt voor het zichtbaar maken van de onderdelen van de wervelkolom, zoals tussenwervelschijven, wervelgewrichten, ruggenmergzenuwen, cysten en andere structuren. Met behulp van een MRI-scan kunnen weke delen goed in beeld worden gebracht en kunnen beelden worden gemaakt vanuit meer verschillende hoeken dan bij traditionele röntgenfoto’s mogelijk is. CT-technologie is bij uitstek geschikt voor beelden van botten, maar geeft ook goede beelden van de meeste weke delen.
 
De centra hebben behoefte aan effectieve IT-oplossingen om de interne werkstroom efficiënt te laten verlopen (bijv. planning en gegevensoverdracht), om te kunnen communiceren met patiënten buiten het centrum in verschillende fasen van hun behandeling, en om een netwerk van specialisten op te bouwen die aan het centrum zijn verbonden en naar wie patiënten kunnen worden doorverwezen.
 
Philips Healthcare Informatics ondersteunt de IT-behoeften van de SpineMark-centra op al deze niveaus door de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste mensen te verstrekken. Philips biedt een reeks IT-oplossingen om de werkstroom soepel te laten verlopen, de organisatorische efficiëntie te verbeteren en gegevens te beheren die door beeldvormingsapparatuur worden gegenereerd. Deze oplossingen sluiten naadloos aan bij andere informatiesystemen binnen het ziekenhuis.
 
Daarnaast zal Philips de SpineMark-centra voorzien van energiezuinige LED-verlichting en DynamicLighting-oplossingen waardoor de productiviteit van de medewerkers verbetert en er tegelijkertijd een ontspannen en positieve omgeving word gecreëerd voor de patiënten.
 
Philips biedt een volledige reeks LED-verlichtingsoplossingen die op verschillende taken kunnen worden afgestemd. Hierdoor ontstaan er flexibele, inspirerende werkruimtes voor uiteenlopende taken zoals computergebruik, vergaderingen en onderzoek bij patiënten. Deze energiezuinige LED-verlichtingsoplossingen kunnen tevens het energieverbruik met meer dan 50% verminderen vergeleken met conventionele verlichting.
 
Daarnaast passen de DynamicLighting-oplossingen van Philips het niveau en de kleurtemperatuur van de verlichting aan (op basis van combinaties van koel of warm wit licht) om medewerkers en patiënten te stimuleren of te laten ontspannen op verschillende momenten van de dag. Door lichtritmen af te stemmen op onze natuurlijke dagelijkse ritmen kan DynamicLighting energieniveaus verhogen, de concentratie verbeteren of rustpunten bieden om nieuwe energie te krijgen. Dit komt het welzijn van de medewerkers en patiënten in de centra ten goede.


References:
1. Vallfors B. Acute, subacute and chronic low back pain: clinical symptoms, absenteeism and working environment. Scan J Rehab Med Suppl 1985; 11: 1-98.
2. Deyo RA. Magnetic Resonance imaging of the lumbar spine. Terrific test or tar baby? NEJM 1994:331(2):115-116
3. 
Spinal cord injury statistics. National Spinal Cord Injury Resource Centre. Accessed 1 July 2010
4. 
Martin BI, Richard AD, Mirza SK et al. Expenditures and health status among adults with back and neck problems. JAMA. 2008;299(6):656-664. Accessed 30 June 2010
5. Dagenais S, Caro J, Haldeman S. A systematic review of low back pain cost of illness studies in the United States and internationally. Spine J 2008;8(1):8-20
6. 
Low back pain fact sheet. National Institute of Neurological Disorders and Stroke. National Institutes of Health. Accessed 1 July 2010

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Joost Maltha
Woordvoerder Philips Healthcare
Tel: +31 40 27 80125
Email: joost.maltha@philips.com

.

Over Koninklijke Philips Electronics N.V.

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

.

Over SpineMark

SpineMark Corporation is een innovatieve dienstverlener die zich inzet voor vernieuwing van de zorgverlening bij wervelkolomaandoeningen.  Het bedrijf werkt overal in de VS en daarbuiten samen met ziekenhuizen en artsen aan de ontwikkeling en exploitatie van expertisecentra op het gebied van wervelkolomaandoeningen met een compleet en empirisch onderbouwd zorgaanbod.  Door deze centra in een wereldwijd netwerk samen te brengen met organisaties die onderzoek doen naar wervelkolomaandoeningen en met geavanceerde medische congresfaciliteiten verbetert SpineMark de algehele kwaliteit van leven van patiënten met wervelkolomaandoeningen of -letsel.

Gemotiveerd door de specialistische ervaring en expertise van haar bestuur en medische adviesraad heeft SpineMark als doel om een mondiaal netwerk tot stand te brengen dat is gebaseerd op klinisch bewezen kwaliteitszorg voor wervelkolomaandoeningen, gericht op stroomlijning van diagnostiek en behandeling, vereenvoudiging van doorverwijzingen en versnelling van het herstelproces. Kijk voor meer informatie op www.spinemark.com/.

.