Philips behaalt in het tweede kwartaal een EBITA van EUR 527 miljoen en een omzet van EUR 6,2 miljard

juli 19, 2010

• Vergelijkbare omzet 12% hoger, dankzij dubbelcijferige groei bij Lighting en Consumer Lifestyle
  • Omzet in opkomende markten: stijging van de groei tot 29%; nu ruim een derde van de totale omzet van de groep
  • EBITA EUR 527 miljoen, ofwel 8,5% van de omzet
  • EBITA, exclusief herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten ten bedrage van EUR 93 miljoen, 10% van de omzet
  • Nettoresultaat EUR 262 miljoen

Gerard Kleisterlee
President en CEO van Koninklijke Philips Electronics N.V.

“In het tweede kwartaal behaalde Philips opnieuw goede resultaten, met een sterke omzetgroei en hoge winstgevendheid in alle drie de operationele sectoren. Met name in opkomende markten werd een goede omzet gerealiseerd. We zijn bijzonder verheugd in het kwartaal een gecorrigeerd winstgevendheidsniveau van 10% te hebben behaald.

Het is bemoedigend om te zien dat onze resultaten zich blijven verbeteren, ondanks aanhoudende zwakte in een groot aantal markten in de wereld en de onzekere economische situatie – een duidelijk bewijs van de juistheid van onze strategie en de kracht van onze portfolio. Ik ben ervan overtuigd dat we goed op koers blijven om dé toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheid en welzijn te worden, en beschouw de kwartaalcijfers in dit verband duidelijk als een nieuwe stap in de goede richting.”

Vooruitzichten
Na het sterke herstel in de eerste helft van het jaar verwachten we voor de rest van het jaar een omzetgroei op vergelijkbare basis die zal uitkomen op midden-eencijferig niveau, dit als gevolg van aanhoudend, doch traag herstel in de VS en Europa, een ander seizoenseffect op de tv�verkopen na het WK Voetbal, en de omzetstijging in de tweede helft van 2009.

We zullen ons blijven inzetten voor verdere verbetering, en waar nodig maatregelen nemen om de effecten te compenseren van prijsstijgingen voor gebruiksartikelen en onderdelen. Gezien de EBITA voor herstructurerings- en overnamegerelateerde lasten van 9,9% in de eerste zes maanden, en ervan uitgaande dat het huidige economische klimaat zal aanhouden, zijn we ervan overtuigd dat we voor het gehele jaar 2010 boven 10% kunnen uitkomen.

Op onze op 14 september in Londen te houden Capital Markets Day zullen wij de markten informeren over de vooruitzichten voor onze activiteiten op de middellange termijn in het licht van ons Vision 2015-plan.

Audio-quote van Gerard Kleisterlee, CEO, over de tweede kwartaalcijfers van 2010

Quarterly Report

Q2 2010 - Quarterly and Semi-Annual Report

Presentation

Q2 2010 - Quarterly and Semi-Annual Results Presentation

Live audio webcast

Om 10.00 uur CET zal een telco plaatsvinden met Pierre-Jean Sivignon, CFO, om de resultaten te bespreken. Een live audio webcast zal via onderstaande link beschikbaar zijn.
Q2 2010 conference call audio webcast

Meer informatie over Pierre-Jean Sivignon
Klik hier voor Mr. Sivignon's CV en foto's

Arent Jan Hesselink
Philips Corporate Communications
Tel:  +31 20 59 77415
Email:  arentjan.hesselink@philips.com

Joon Knapen
Philips Corporate Communications
Tel:  +31 20 59 77477
Email:  joon.knapen@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, dat gericht is op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van “sense and simplicity”. Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statement

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items, in particular the paragraphs on “Looking ahead” and “Outlook”. Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements.
These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips’ actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2009.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips’ competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group’s financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2009.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group’s financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable.
Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When observable market data does not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2009 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management’s determination of fair values.